R2020-01 Plankorsningsolycka i Mänttä-Vilppula 14.5.2020

På torsdagen 14.5.2020 klockan 23.12 träffade en fordonskombination som bestod av en traktor och en kombisåmaskin sidan av en rälsbuss i Kulmala obevakade plankorsning i Mänttä-Vilppula, på banavsnittet mellan Orivesi och Haapamäki. Rälsbussen hade avgått från Vilppula station mot Haapamäki enligt tidtabellen. När lokföraren närmade sig Kulmala plankorsning observerade han ett fordon som rörde sig på vägen till vänster om spåret, skymd av trädbeståndet. Traktorn körde mot plankorsningen och blev synlig precis innan rälsbussen körde in i plankorsningen. Lokföraren blinkade till traktorn med rälsbussens ljus, men hann inte bromsa. Rälsbussens hastighet var 100 km/h då traktorn träffade rälsbussens vänstra sida. Det gick ett hål på bränsletanken och dieselolja som sprutade ut började genast brinna. Efter kollisionen stannade tåget på cirka 300 meters avstånd från plankorsningen.

Lokföraren och passagerarna klarade sig utan skador. Traktorföraren skadades lindrigt. Rälsbussen skadades allvarligt i kollisionen och den påföljande branden. Traktorn totalförstördes i kollisionen. De totala kostnaderna till följd av olyckan uppskattades till över 2 M€. Till följd av olyckan rann det ut olja och dieselbränsle i omgivningarna. Från området mellan plankorsningen och det intilliggande diket avlägsnade man oljeskadad mark på ett område på cirka tio kvadratmeter. Enligt undersökningen av skadliga ämnen i jordmånen finns det inget behov för vidare åtgärder eller kontroll av objektet.

Tröttheten och det rutinmässiga förfarandet av traktorföraren, det skymda siktet och reflektionerna i traktorns styrhytt samt traktorns egenskaper ledde till att föraren inte observerade tåget och inte stannade innan plankorsningen. Dylika fel som begås av väganvändare särskilt i plankorsningar som är bekanta för dem är vanliga.

Kollisionen med sidan av rälsbussen orsakade en brand eftersom bränsletanken, batterianordningen och elcentralen skadades samtidigt. I placeringen och skyddet av de kritiska anordningarna av rälsbussen har man inte tagit hänsyn till risk som orsakas av en sidokollision. Denna risk har inte heller beaktats i bestämmelserna om materiel.

Trots det snabba brandförloppet gick evakueringen bra tack vare lokförarens funktionsförmåga samt för att det fanns få passagerare och det inte var helt mörkt utomhus. På regionaltåg där det utöver lokföraren inte finns någon annan personal har lokföraren en central roll i evakueringssituationer.

Eftersom rälsbussens elförsörjning avbröts, släcktes all belysning och dörrarna fungerade endast med nödöppning. Anvisningarna för nödöppning av dörrarna är svårtydliga och bilderna på den anvisningsdekal som fästs vid dörren motsvarar inte den faktiska formen av öppningshandtagen och brytarna. Dekalen visar inte heller handtagens placering. För en passagerare som inte är bekant med rälsbussen kan anvisningarna te sig otydliga. Öppningen av dörrarna blir på passagerarnas ansvar i en evakueringssituation om lokföraren är funktionsoförmögen eller tåget omfattar flera enheter.

Det skedde en fördröjning i fastställande av olycksplatsen, eftersom lokföraren inte använde applikationen 112 för sitt nödsamtal. Som en lokaliseringsmetod använde lokföraren ett positionsmärke som inte var bekant som begrepp för nödcentraloperatören. Trafikledsverket och Nödcentralsverket har inte kommit överens om användningen av positionsmärken i lokaliseringssituationer i samband med järnvägsolyckor.

För att förbättra säkerheten av rullande materiel rekommenderar Olycksutredningscentralen att:

1. Europeiska unionens järnvägsbyrå kompletterar bestämmelserna om dieselmotortåg med krav på sidokollisionsskydd.

Olycksutredningscentralen rekommenderar även att Transport- och kommunikationsverket säkerställer att följande rekommendation genomförs:

2. VR-Group Ab inkluderar evakueringsutbildning i lokförarutbildningen.

3. VR-Group Ab byter ut dekalerna med anvisningar för nödöppning av rälsbussarnas dörrar och säkerställer säkerhetsbelysningens funktion i olyckssituationer.

4. Trafikledsverket och Nödcentralsverket kommer överens om användningen av positionsmärken i nödsamtal om järnvägar.

Bilagor

Publicerad 14.1.2021