R2019-01 Kollision av godståg med arbetsmaskin mellan Puhos och Kesälahti 9.12.2019

Måndagen den 9 december 2019 klockan 15.00 kolliderade ett godståg på väg från Joensuu till Kouvola på avsnittet mellan Kesälahti och Puhos med en borrmaskin som användes för att ta markprover. Olycksplatsen är belägen 15 kilometer söderut från järnvägsstationen i Kides.

Borrmaskinsföraren styrde maskinen med ryggen och sidan mot godstågets ankomstriktning. Borrmaskinsföraren råkade titta bakåt och såg det annalkande tågets ljus. Han varnade markprov-tagaren som deltog i arbetet och denne förflyttade sig i säkerhet på östra sidan av banan. Borrma-skinsföraren placerade en sliper mot skenorna för att kunna backa maskinen bort från spåret till västra sidan av banan. När föraren backade borrmaskinen bort från spåret vände den sig på tvä-ren varvid lokföraren kunde urskilja maskinen samt två personer. Lokföraren avgav en ljudsignal och bromsade. Tågets hastighet var då 62 km/h. Borrmaskinen var nästan borta från spåret när lokets framhörn träffade dess vänstra framhörn med en hastighet av 30 km/h.

Ingen skadades, men borrmaskinen fick svåra skador och det uppstod skador på hörnet av lokets kofångare. Det uppstod inga skador på spåret eller bananordningarna. De totala kostnader som olyckan orsakade uppgick till 100 000 euro. Tågtrafiken på olycksplatsen avbröts för ungefär 50 minuter.

Den banarbetsansvarige hade av misstag gjort banarbetsmeddelandet för fel banavsnitt. Hen hade inte lokaliserat banarbetet med GPS-egenskapen i RUMA-applikationen (Banentreprenörernas mobilplattform) och trafikledningen kontrollerade inte användningen av GPS-lokalisering. GPS-lokalisering skulle ha varit tillräckligt exakt för att lokalisera banarbetet till rätt område. Den banarbetsansvarige hade inte heller före hen steg upp på banan kontrollerat sin position från banans element eller positionsmärken. Tågledaren hade inte heller i talkommunikationen säkerställt banarbetets position med hjälp av dem.

Kartschemat i RUMA-systemet stöder inte gestaltning av en banarbetsplats särskilt på linjeavsnitten. Tågledarna är tvungna att använda flera olika datasystem och kartorna i dem. Systemen ut-byter inte information sinsemellan. Det finns brister i utbildningen av lokalisering av banarbeten och i kunnandet, och de banarbetsansvariga utnyttjar inte till fullo egenskaperna hos RUMA-applikationen.

För att förhindra motsvarande olyckor rekommenderar Olycksutredningscentralen att Transport- och kommunikationsverket säkerställer att följande rekommendationer genomförs:

1. Trafikledsverket föreskriver GPS-lokalisering som obligatorisk för lokalisering av banarbeten.

2. Trafikledsverket förenhetligar anvisningarna om lokalisering på bannätet så att i talkommuni-kationen mellan trafikledningen och den banarbetsansvarige ska användas utöver banans ele-ment även positionsmärken vid behov.

3. Trafikledsverket förenhetligar kartbottnarna som används för att lokalisera banarbeten.

4. Trafikledsverket betonar säkerställandet av kunnandet i auditeringarna av banarbetsföretagens utbildningar.


R2019-01 Rapport (på Finska) (pdf, 2.58 Mt)

R2019-01 Slutsatser (pdf, 0.01 Mt) R2019-01 Säkerhetsrekommendationer (pdf, 0.01 Mt) R2019-01 Sammanfattning (pdf, 0.01 Mt)


Publicerad 11.8.2020