M2013-06 M/S AMORELLA (FIN), elstörning och grundstötning i Ålands skärgård 14.12.2013

M/S AMORELLA avgick från Åbo den 14.12.2013 klockan 8:45 för sin tidtabellsenliga resa till Stockholm via Mariehamn. Klockan 12.33, vid giren mot den smala passagen vid Hjulgrund i Ålands skärgård och strax efter att man passerat Sandö, uppstod en störning i fartygets el-system som gjorde att fartyget förlorade styrförmågan. Fartyget stötte på grund trots att man använde nödstyrningssystemet och nödankrade. Fartyget fick ett läckage i förpiken. Fartyget anmälde händelsen till sjöräddningscentralen (MRCC). MRCC:n larmade sjö- och luftfarkoster till platsen samt beordrade en samarbetsgrupp bestående av Åländska myndigheter och frivilligorganisationer att vara beredda på en eventuell evakuering. Rederiet beställde en bogserbåt samt dykare. Efter att man kontrollerat skadorna fick fartyget tillstånd att fortsätta sin resa mot Mariehamn. Händelsen förorsakade inga person-, last-, eller miljöskador. Fartyget dockades i Raumo och det återupptogs i trafik 20.12.2013.

Grundstötningen förorsakades av en händelsekedja som ägde rum vid en smal passage på fartygets rutt. Då man 14.12. utförde underhållsarbete på förvärmaren till hjälpmaskinernas bränslesystem skedde ett misstag vid hanteringen av ventilerna. Misstaget ledde till att det började läcka bränsle från den viskosimeterfläns som lämnats öppen. Då underhållsarbetet av viskosimetern kvällen innan avbröts, hade dess fläns inte blindats och ventilerna hade inte låsts. Sedan hade man påbörjat ett nytt underhållsarbete i samma system utan att först slutföra det redan påbörjade arbetet. De åtgärder man gjorde med ventilerna, efter att man noterat viskosimeterns läckage, störde bränsletillförseln till hjälpmaskinerna i den mån att dieselgeneratorerna kopplades ur elnätet med en elstörning som resultat. Huvudmaskinerna och propellrarna stannade och styranordningarna på kommandobryggan slutade funktionera. Det faktum att elstörningen skedde vid nämnda ställe berodde på att instruktionerna för underhållsarbetet inte innehöll en varning eller begränsning för arbetets utförande under en del av rutten som ur ett styrningsperspektiv var kritisk. Elstörningen varade längre än vanligt vilket ledde till att man under cirka 4 minuter så gott som helt saknade styrförmåga. I ett smalt farledsavsnitt var denna tid för lång för säker manövrering av fartyget.

Under utredningen framkom för kommandobryggans del att först denna olycka avslöjade i åratal dolda felkopplingar i elanordningar. Felen försvårade kontrollerandet av den uppkomna situationen. Bryggteamets manövreringsmöjligheter i det smalare farledsavsnittet var obefintliga eftersom varken propellrar eller styranordningar, bortsett från ett extra nödstyrningssystem, fungerade. Elstörningen varade så länge att man först vid grundstötningen fick huvudmaskinerna och propellrarna i funktion. PA-systemet kopplades ur funktion då elstörningen uppstod och man var tvungen att starta det på nytt.

Räddningsåtgärderna på fartyget löpte väl. Åtgärder för räddandet av människoliv, som de stipuleras i Sjöräddningslagen (1145/2001) påbörjades inte. Fartyget lösgjordes från grundet med assistans från ett kommersiellt bolag. Västra Finlands sjöbevakningsdistrikts sjöräddningscentral i Åbo (MRCC), förberedde sig för en försämring i situationen genom att höja beredskapen för evakuering. Fartygets lösgörande från grundet och förflyttningen till Mariehamn gjordes säkert och det gjordes riskskattningar för varje skede i samarbete mellan befälhavare, rederi, sjöfartsinspektör och sjöräddningsledare. I säkerhetsundersökningen noterades att man bör fästa speciell uppmärksamhet vid samarbetet mellan aktörerna samt vid upprätthållandet av en situationsmedvetenhet. Man bör uppmärksamma detta vid utvecklandet av verksamhet, utbildning och standardprocedurer.

På basen av denna säkerhetsutredning rekommenderar Olycksutredningscentralen att:

  • Trafiksäkerhetsverket övervakar att instruktionerna i fartygens underhållssystem, i enlighet med punkt 10 i ISM-koden, innehåller begränsningar baserade på rutt och andra förhållanden för utförandet av riskfyllda arbeten.
  • Gränsbevakningsväsendet tillsammans med områdets andra sjöräddningsmyndigheter utvecklar informationsgången och samverkandet så att de lämpar sig även för mindre farosituationer och olyckor. I utvecklingsarbetet bör också beaktas rederiernas resurser, behov och praktiska samarbetsmöjligheter.
  • Gränsbevakningsväsendet utvecklar arrangemang så att regionala samarbetsgrupperna får en heltäckande situationsbild över de lokala räddningsresurserna för effektivering av planering och koordinering.

Ytterligare uppgifter:
Ledande utredare Risto Haimila
tel. +358 2951 50730

Kommunikationschef Teuvo Arolainen
tel. +358 2951 50714

Utredningsrapport M2013-06 (pdf, 6.44 Mt)

Publicerad 17.12.2014