M2013-05 M/V Riona (FIN), grundstötning utanför Kasnäs 4.12.2013
M/V Riona körde på grund 4.12.2013 i Skärgårdshavet utanför Kasnäs, vid norra stranden av Kalholm.
Fartyget var på väg från Fröjdböle i Kimito till Viborg då olyckan inträffade. Resan hade inletts på kvällen efter att man hade lastat fartyget i en hel dag. Något före midnatt körde fartyget längs Högsåra fjärden mot söder med nio knops hastighet. Fartyget passerade vändpunkten tvärs med Ersgrund utan att vända, och några minuter senare körde hon på grund vid stranden av ön Kalholm. I samband med grundstötningen uppstod det en reva i den förliga barlasttanken samt bucklor annanstans i bottnen. Grundstötningen ledde inte till person- eller miljöskador. Beredskapen för räddningsåtgärderna var tillräcklig i förhållande till situationen.
På basis av utlåtandet utfärdat av en inspektör från Trafiksäkerhetsverket fick fartyget 5.12.2013 lov att lösgöra sig från grundet. Det var möjligt att lösgöra fartyget från grundet med hjälp av en bogserbåt. Efter lösgörandet ankrades fartyget i Kasnäs-området för en noggrannare undersökning av skadorna. På basis av Trafiksäkerhetsverkets beslut samt enligt rederiets och försäkringsbolagets instruktioner förflyttades fartyget tillbaka till sin avgångshamn Fröjdböle i Kimito för att lossa lasten. Efter lossningen 9.12.2013 körde fartyget för egen maskin till Western Shipyard Ltd:s varv i Tyko, där dess skador reparerades.
Den direkta orsaken till grundstötningen var att fartygets befälhavare hade somnat. Då olyckan inträffade var befälhavaren ensam på kommandobryggan och alarmsystemet för vakthållning på kommandobryggan (BNWAS) var urkopplat. Enligt utredningen påverkade inte fartygets skick eller dess utrustning grundstötningen.
Då olyckan inträffade, hade befälhavarens arbetstörn varat i ca 4 veckor. Under denna period hade fartyget mestadels trafikerat i Östersjöområdet och besökt hamn i medeltal varannan dag. Fartygets minimibemanning i Östersjötrafik är fyra personer. Fartyget följer 6/6-vaktsystem. Man vet att systemet är problematiskt ur trötthetssynvinkel, vartill de frekventa hamnbesöken och lastningarna stör rytmen med arbete och vila och förorsakar extra belastning. På grund av bristerna i M/V Rionas arbetstidstidsbokföring har det dock inte varit möjligt att desto noggrannare utreda arbetsbelastningens inverkan på tröttheten.
På basen av den befintliga informationen vet man att riskerna relaterade till vakenhetsgrad och trötthet är betydande inom sjöfarten. I samband med utredningen kunde man konstatera att kontrollen av trötthetsriskerna inte är systematisk på rederi- och myndighetsnivå och att den inte är tillräcklig i förhållande till riskerna.
På basis av utredningen rekommenderar Olycksutredningscentralen att
- Trafiksäkerhetsverket ger anvisningar för rederierna om att inkludera kontrollåtgärder för trötthetsrisker i sina säkerhetsledningssystem. I riskhanteringsprocedurerna skall man ta i beaktande bl.a. antalet personal på fartyget och ackumuleringen av kumulativ trötthet.
- Trafiksäkerhetsverket vidtar åtgärder med Social- och hälsovårdsministeriet för att utveckla läkarkontroll av sjömän på så sätt att man i granskningarna fäster särskild uppmärksamhet vid vakenhetsgrad av vakthavande besättning och vid förebyggandet och identifiering av de faktorer som påverkar trötthetstendensen.
- Trafiksäkerhetsverket utvecklar tillsammans med den myndighet som övervakar sjöarbetstider en verksamhetsmodell för uppföljning och kontroll av arbetstider. I modellen tar man i beaktande de krav som både fartygssäkerheten och arbetssäkerheten ställer.
M2013-05 Utredningsrapport
(pdf, 3.33 Mt)
Publicerad 2.12.2014