M2013-04 MT Jurmo (FIN) kollision med Holma randmärke utanför Uleåborg 28.1.2013
En lots blev 28.11.2013 ombedd att infinna sig i Uleåborgs hamn för att lotsa tankern JURMO från Vihreäsaari ut till havs. Enligt fartygets ruttplan skulle fartyget gå längs Uleåborgs norra farled via Oulun portti mot öppet hav och därifrån vidare till slutdestinationen Vasa. I något skede innan resan påbörjades eller under resans gång kom lotsen och befälhavaren överens om att ändra rutten. Det beslöts att lotsen skulle lämnas vid Holma randmärke, varifrån fartyget skulle fortsätta direkt västerut mot öppet hav. Ändringen infördes inte i fartygets elektroniska ruttplan.
Enligt personerna som befann sig på kommandobryggan hade sikten varit god och det blåste hård vind. Avsikten var att sakta farten och vända fartyget västerut före Holma randmärke, för att fartyget skulle ge lä åt lotskuttern för sjögången på den norra sidan. Lotsen började styra fartyget till den östra sidan av farleden så att fartyget vid lämnandet av lotsen skulle hålla västlig kurs inom farledsområdet. Då fartyget började flytta sig mot den östra delen av farledsområdet ställde det sig så i farleden att det för att vända till väster blev tvunget att passera randmärket. Personerna på kommandobryggan har berättat att de, då JURMO närmade sig Holma randmärke, märkte att lotskuttern gick för långsamt och att den stannade alltför nära randmärket för att man tryggt skulle kunna lämna lotsen. Lotsen tog kontakt till kuttern via VHF och bad att den skulle komma emot tankern i nordlig riktning. Samtidigt började tankern ta västlig kurs.
Fartyget började driva kraftigt mot babord i den hårda vinden och drev för nära randmärket. Lot-sen meddelade lotskutterföraren via VHF att han skulle lämna fartyget först efter Holma randmärke. Lotskuttern, som nu hade hunnit ända fram, flyttade sig därför längre bort från fartygets sida. Befälhavaren försökte först passera randmärket på dess norra sida. Då fartygets rörelsebana inte var tillräcklig för denna manöver, försökte befälhavaren passera randmärket på dess södra sida och stoppade slutligen fartyget. Eftersom propellern ännu gick bakåt, kolliderade fartyget med Holma randmärke. Då hade fartyget i praktiken slutat gå i längdriktning. Randmärket träffade fartyget något babord om fören och eftersom vinden tryckte fartyget mot söder, klämdes det mot randmärket i några sekunder.
Efter det skedda upptäcktes att Holma randmärke fått skador både på stommen och på radarre-flektordelen. Konstruktionen under vattenytan skadades inte. Skadorna som kollisionen orsakade på fartygets för var minimala och efter inspektionen fick fartyget tillstånd att fortsätta trafikera som normalt. Händelsen ledde till en sjöförklaring vid Uleåborgs tingsrätt 10.1.2014, i vilken en representant för undersökningsgruppen deltog.
Fartyget är en kemikalie- och oljetanker av IMO klass II. Det har fjorton lasttankar och dubbelt skrov. Tack vare dubbelskrovet klarar fartyget av små kollisioner och bottenkänningar utan risk för lastläckage.
I undersökningen kom det fram att personalen på fartygets kommandobrygga och lotsen varken hade en enhetlig bild av ruttplanen som skulle följas eller av lotsens plan för att lämna fartyget. Lotskutterns position bidrog för sin del till att JURMO vände för sent. Lotskutterföraren kände inte till fartygets planerade rörelsebana för att lämna lotsen.
På basis av undersökningen har Olycksutredningscentralen gett en rekommendation enligt vilken de officiella lotsplatserna skulle fastställas noggrannare och i mån av möjlighet delas upp enligt ingående och utgående fartyg samt enligt säsong. I den andra rekommendationen framställs att man i lotsningsanvisningarna lägger till de åtgärder som krävs för att säkerställa informationsut-bytet mellan lotskutterföraren och lotsen och därigenom ser till att båda parterna har en god lä-gesmedvetenhet. Den tredje rekommendationen är att myndighetsföreskriften gällande ruttplanen på en resa som kräver lots preciseras så att man kan försäkra sig om tillräcklig förhandsplanering av manöveråtgärderna på lotsplatser.
Rapport M2013-04
(pdf, 0.89 Mt)
Publicerad 12.9.2014