M2013-03 M/V EGON W, en sjöman avlider efter att ha fallit i vattnet i Vuoksen hamn 26.11.2013

Den avlidna sjömannen tjänstgjorde som däcksman och kock på M/V EGON W. Han avled efter att ha fallit i vattnet i Vuoksen hamn, Imatra, den 26.11.2013 cirka klockan 20:00. Sjömannen var på kajen för att lossa aktertrossen. Sjömannen på kajen lyfte trossen av pollaren och bar den mot fartygets akterdäck eftersom man ville få trossen ombord torr. Mannen gick längs kajkanten med trossen medan en annan sjöman drog in den på akterdäcket. Trossen fastnade i ojämnheter i kajkanten och då mannen på kajen tog loss trossen föll han i vattnet.

I vattnet fick sjömannen inte grepp om livbojen man kastade åt honom, utan sjönk snabbt under ytan. De till platsen larmade räddningsdykarna hittade mannens kropp som lyftes upp ur vattnet ungefär en halv timme efter fallet. Man försökte förgäves återuppliva mannen. Till drunkningen bidrog troligen en så kallad kallvatten chock.

Undersökningsresultat

En orsak till olyckan var att trossen fastnade i ojämnheter i kajkanten och därigenom skapade ett behov av att arbeta alldeles vid kanten av kajen. Bidragande orsaker var halka, mörker och skug-gor, samt eventuella brister i samarbetet mellan de båda sjömännen som samtidigt handskades med trossen som fastnat.

Man kunde inte förutse de risker som arbetet på kajen medförde, risker som sen resulterade i olyckan. Trots annorlunda risker betraktades förmodligen arbetet på kajen som likadant som det arbete som gjordes på däck. Man använde inte flytvästar eller flytdräkter.

I fartygets säkerhetsledningssystem hade man inte berört man över bord situationer i hamn och det finns ingen rutinbeskrivning för sådana situationer. Man kunde inte använda fartygets livbåt eftersom den var placerad på den sida av fartyget som låg mot kajen.

Säkerhetsrekommendationer

För undvikande av motsvarande olyckor framledes, rekommenderar Olycksutredningscentralen att

  • Trafiksäkerhetsverket tillsammans med Rederierna i Finland r.f. vidtar åtgärder för att nationellt och internationellt förbättra riskhanteringen av besättningarnas arbete i hamn samt för att förbättra beredskapen för olyckor som sker i hamn. Dessa åtgärder rekommenderas eftersom karaktären av det arbete och de eventuella olyckor som sker i hamn avviker från det som sker på däck och till havs.
  • Social-och hälsovårdsministeriet tillsammans med regionförvaltningarna, Finlands Hamn-förbund r.f. och Hamnoperatörerna r.f. vidtar åtgärder vilka fäster hamnarnas ägares och operatörers uppmärksamhet vid uppföljning av hamnanläggningars skick, samt styr ägar-na och operatörerna till att utveckla egenkontrollen av hamnanläggningar, gångvägar, gångar och säkerheten för att röras och arbeta.

Rapport M2013-03 (pdf, 3.96 Mt)

Publicerad 3.10.2014