C2/2007M MS CLAUDIA, grundstötning utanför Torneå den 23.10.2007
Det holländska styckegodsfartyget CLAUDIA hade lastat 4 781,5 ton rostfritt stål i Torneå. Fartyget avgick från hamnen under lotsning längs en farled, i vilken byggande av farled pågick. När fartyget närmade sig det smala farledsavsnittet ”Portti” i farledens krök bländades lotsen av ljusen på de mudderverk som arbetade i området så att han inte såg ljusen från de bojar som kantade den trånga passagen. Sjökluttret förorsakat av sjögången störde fartygets radarbild så att de ekon bojarna gav inte kunde skiljas från närområdets sjöklutter. Giren förblev ofullständig och fartyget körde på grund och fick skador i botten. Det uppkom inga miljöskador.
CLAUDIA återvände till Torneå, där man granskade fartygets skador och lasten lossades. Fartyget dockades i Gdynia, Polen, och det återvände senare till Torneåtrafiken.
I undersökningen kom det fram att man för tiden för byggandet av farleden inte hade gett tillräckligt noggranna anvisningar angående samarbetet mellan fartygstrafiken och dem som utförde muddringsarbetet. Mudderverkens bländande flodljus kombinerat med fartygets bristfälliga ruttplanering förorsakade att giren, som slutade vid porten av en smal farled, inte lyckades.
Utredarna rekommenderar att farledskonstruktörerna i sina kontrakt preciserar mer noggranna principer och förfaringssätt angående trafikering. Vid de årliga inspektionerna och granskningarna bör det fastställas att fartygen har ruttplaner. Därtill rekommenderas det att Sjöfartsverket och Lotsverket bildar en arbetsgrupp för att utreda om lotsarna kunde få tillgång till en handdator, som skulle innehålla ett elektroniskt sjökort.
C2/2007M Rapport (pdf, 1.73 Mt)
Publicerad 23.10.2007