C5/2005M M/T OMEGA AF DONSÖ, grundstötning i farleden till Borgå 10.12.2005

OMEGA AF DONSÖ avgick 10.12.2005 kl. 04.10 från kaj No: 1 i Sköldvik. Befälhavaren och lotsen var på bryggan vid avgången. Befälhavaren styrde fartyget manuellt till farleden.

När fartyget närmade sig svängpunkten med kursen 159° försökte lotsen svänga till 152° med autopiloten. Autopiloten hade låst sig vid kurs 159°. Handstyrningen kopplades på men även denna fungerade inte.

Vakthavande styrman och matros försökte svänga rodret allt till babord med nödstyrningen. Rodret svängde endast 5° och återgick till midskepps. Orsaken till detta var att automatstyrningen var aktiverad. Styrmannen märkte inte att bägge roderpumparna var i användning för att indikationsljuset på babords roderpump var sönder. Befälhavaren minskade på propellerstigningen till 0. Fart minskningen skedde sakta och befälhavaren ändrade propellerstigningen till back -4 för 20 sekunder vid Fåfänghällarnas randmärke. Fartyget började svänga hårt till styrbord runt randmärket. Propellerstigningen återställdes till noll. Befälhavaren startade bogpropellern och försökte svänga fören till babord, utan att lyckas på grund av den höga farten.

Fartyget grundstötte kl. 04.45 med 7 knops fart i position 60°13,0 N 025°35,4 E. Fartyget stoppade upp för en stund, men kom själv loss från grundet och drev därefter sydvart.

Orsaken till olyckan kan anses vara tekniskt fel i fartygets automatstyrning, misslyckad nödstyrning samt förhastade maskinmanövrar innan grundstötningen.

C5/2005M Rapport (pdf, 0.77 Mt)

Publicerad 10.12.2005