C2/2005M S/S HEIKKI PEURANEN, grundstötning på Saimaa den 25.6.2005
S/S HEIKKI PEURANEN avgick från privat stuga som ligger på Peuhkuri ös nordvästliga strand på olycksdagen den 25.6.2005. Meningen var att segla till Pumalas Sahalahti, vart resan kunde ha tagit 3–4 timmar.
När resan började var pråmen ENEA fäst till bogserbåts SB sida. Passagerarna vistades väsentlig på fartygens däck och de kunde flytta sig fritt mellan bogserbåten och pråmen. Enligt fartygets befälhavare var han också själv på pråmens däck då resan började.
Färden började cirka kl. 16.00 och fartyget styrdes av en man från sällskapet. Befälhavaren deltog inte i fartygets navigering under tiden innan olyckan. Det duggregnade och alla hade regnkappor på sig. Enligt föraren inverkade vädret inte på utkiken. Det fanns ingen motljus.
Efter avgången riktades fartyget till nord av Peuhkuri ös udd. Där svängdes kursen till babord då meningen var att passera ös västliga strand med en rimlig distans, så att man kunde fortsätta på farleden till österut. Meningen var att svänga till babord så länge tills ön skulle bli helt passerat. Efter den första svängen frågade föraren från befälhavaren om linjen var bra. Befälhavaren svarade att linjen var bra och resan fortsatte.
När de hade kommit i någon mån bredvid Peuhkuri ös vänstra strand, krockade fartygets förstäv med sten. Fartygets förstäv steg up och fartyget lutade mot babord. Ett ögonblick senare träffade aktern stenen och steg up. Sedan stoppade fartygets fart helt. Fartyget stannade stilla, med aktern up och därför förstäven nedsjunken.
Vatten läckte till fartyget genom hyttens öppna ljusventil som var i fören och genom klosett som ledade direkt ut. Fartyget sjönk halvt och blev liggande med fören i bottnen. Passagerarna blev snabbt evakuerad av båten som var i närheten. Det blev inga personskador. Fartyget lyftes några veckor senare och blev dockad.
Orsaken till olyckan var bristfällig kännedom av vattenområde som var belägen utanför farleden och felaktiga visuella observationer. Direkt orsak till sjunkande var fartygets otäta skrov förorsakad av öppen ljusventil och klosett dess konstruktion var felaktig. På grund av olyckan undersökningskommission rekommenderar, att ägarna av fartygen som har blivit eliminerad från professionell användning eller andra stora fritidsfartygen som är använt för nöje betydelser skall bli informerad om stadgor och erfarenheter, som kunde vara nytta för dem. Också rekommenderas, att segel- och fartygsföreningar skulle besiktas och sätta frivilligt bemanningskrav till det typ av fartyg. Ytterligare betonar undersökningskommissionen att ett fartyg har fribord bara till den öppningen genom vilken vatten kan läcka in.
C2/2005M Rapport (pdf, 0.96 Mt)
Publicerad 25.6.2005