C5/2004M MS KRASNOVIDOVO, kollision med pontonbron i Kyrönsalmi sundet i Nyslott den 18 juli 2004
MS KRASNOVIDOVO, ett torrlastfartyg som seglar under rysk flagga, var nästan fullastat med 1130 ton råvirke och på väg mot Varkaus 18.7.2004. Fartyget hade bytt befälhavare i S:t Petersburg och den nya befälhavaren var för första gången med på denna resa ombord på KRASNOVIDOVO. Det här var också den första resan som han och fartygets överstyrman gjorde till Saimen.
Tre finska lotsar hade lotsat fartyget från Saima kanal till Nyslott. Lotsen från Nyslott till Varkaus hade stigit ombord på fartyget kl. 10.16, tjugo minuter före Kyrönsalmi farled som löper i sundet förbi Olofsborg. Vid bytet förde lotsarna en kort diskussion om fartygets automatstyrning och rorsmannens kunnighet. Lotsen påbörjade lotsningen, och efter en tid började han själv manövrera fartyget genom manuell styrning. KRASNOVIDOVO som fartygstyp var inte särdeles bekant för lotsen, och han hann inte få tillräcklig känsla för fartygets manövrering före Kyrönsalmi. Lotsen och besättningen diskuterade inte desto noggrannare fartygets manövreringsegenskaper eller resans tidigare skeden.
När KRASNOVIDOVO närmade sig prickporten som ligger i nedre ändan av Kyrönsalmi, märkte lotsen att strömmen var mycket stark i sundet. Fartyget kom snett in i Kyrönsalmi ohomogena flödesfält efter en gir som hade blivit för lång. Att stoppa giren och börja motgiren drog ut på tiden. Samtidigt överlät lotsen manövreringen åt överstyrmannen utan att på förhand meddela om överförandet av manövreringsansvaret.
Överstyrmannen tog över rodret och befälhavaren tog sig an maskinen. Efter att fartyget hade börjat gira kraftigt åt motsatt håll, kunde befälhavaren inte stoppa giren tillräckligt snabbt. Fartyget tog först i Olofsborgs öppnade pontonbro och sedan stötte det ihop med borgöns klippor med en fart på knappt tre knop. Skadorna på KRASNOVIDOVO var små och fartyget manövrerades snart genom Kyrönsalmi.
KRASNOVIDOVO kom snett in i Kyrönsalmi farled, och lotsen överlät manövreringen till överstyrmannen alldeles innan fartyget kom till prickporten utan att meddela om detta på förhand. Dessa två händelser utgjorde tillsammans de omedelbara orsakerna till olyckan. I en smal farled förutsätter även små avvikelser i fartygets manövrering bra kunskaper om förhållandena i farleden och utmärkt förmåga att hantera fartyget.
Kyrönsalmi farled är ett av de svåraste ställena bland djupfarlederna i Saimen på grund av sin geometri och strömningsförhållandena. Farleden kan inte utvecklas på grund av sundets historiska ställning och således utgör farledens planerade förflyttning till Laitaatsalmi det enda alternativet som avsevärt förbättrar den strukturella säkerheten.
I kollisionen lossnade fästet på pontonbrons fasta del delvis och det var inte möjligt att använda bron som trafikled. Den första deltävlingen i Timo Mustakallio-sångtävlingen skulle inledas på slottet. I det skedet gjorde man snabbt ett beslut om personbefordran med en transportfärja, som inte hade besiktigats som passagerarfartyg.
KRASNOVIDOVO-olyckan skedde sommartid, då användningen av Olofsborg för stora publika evenemang är som livligast. Olyckan visade också att den enda planerade rutten bort från slottet för ett stort antal av människor är utsatt för störningar. Olofsborgs historiska konstruktion och dess nuvarande användning som festutrymme för tusentals människor strider mot nutida krav på publiksäkerhet. Säkerhetsarrangemangen på Olofsborg utgör en helhet som inte enbart begränsas av pontonbrons användbarhet eller av fartygsolyckan. År 1989 bekräftades det maximala tillåtna antalet personer på slottsgården till 560 personer. Den sammanlagda bredden av rutterna till slottet är enligt de nuvarande byggbestämmelserna för liten för det antal personer som tillfälligt får vistas på åskådarläktarna som har byggts på slottsgården (2257) eller det antal personer som tillfälligt får vistas på hela slottet (2777). Besluten om detta största personantal baserar sig på en praxis som har gällt redan länge och sålunda har läget inte uppskattats på nytt i samband med de förändringar som har gjorts på åskådarläktarnas konstruktioner år 2000.
Undersökningskommissionens säkerhetsrekommendationer hänför sig till att informera dem som använder Kyrönsalmi farled om strömningarna i sundet, förflyttningen av djupfarleden, utvecklandet av tillvägagångssätten inom lotsningen, specialkraven för lotsar angående krävande farledssträckor samt en ingående utredning av publiksäkerheten på Olofsborg.
C5/2004M Rapport (pdf, 5.59 Mt)
Publicerad 18.7.2004