B1/2004M M/S FINNCLIPPER, grundstötning utanför Kapellskär 20.01.2004

Ro-Ro/passagerarfartyget M/S FINNCLIPPER avgick från kajplats nummer 4 i Kapellskär mot Nådendal den 20.1.2004 kl. 02.03 finsk tid. Befälhavaren skötte själv om avgångsrutinerna på kommandobryggan. Han uppskattade NE vinden till 12–17 m/s. NE vinden tryckte från babordssidan fartyget mot kajen. Befälhavaren körde med bogpropellrarna ut fören från kajen medan aktern vilade mot den sista dykdalben från stranden. Sedan manövrerade han med fram på maskin samtidigt som rodret var svängt till styrbord för att få ut aktern.

Överstyrman kom till kommandobryggan kl. 02.06 när fartyget redan hade lagt av. Överstyrman varnade för att aktern närmar sig kajen varpå befälhavaren ökade rodret till styrbord och slog av bogpropellern. Så här fortsatte man tills aktern passerade kajändan. Efter att fartyget passerade kajändan så förflyttade befälhavaren sig till mittkonsolen för att fortsätta manövrera därifrån. Rodret var vid detta tillfälle vid midskepps och effekten på propellrarna var 23 % fram. Han aktiverade aldrig bogpropellrarna vid mittkonsolen.

Rörelseprognosen ” predictor” visar i VDR upptagningen att fartyget driver mot bojen som finns nord om Kapellskärs skäret. Ingen av befälet följde med predictor visningen. Färden fortsatte med samma roder och maskin kommandon medan bogpropellern inte var aktiverad. Ungefär kl. 02.09 svängde befälhavaren rodret 20 babord medan de andra kommandona var orörda. Fartyget drev på grund av de små manöverkommandona fortfarande mot bojen. När fartygets akter närmade sig bojen så ökade befälhavaren propellrarnas effekten till 32 % och svängde rodret 15 till styrbord för att undvika att aktern kolliderar med bojen. Fartygets avbärarlist på styrbordssidan i aktern tog i bojen ungefär kl. 02.10.30 och efter det här så grundstötte fartyget på grynnan NE om ön ungefär kl. 02.09.50 varpå fartyget åkte över grynnan och skadade bottnen längs hela fartyget.

Skadorna som fartyget fick medförde inte risk för förlisning och inte heller orsakade det problem med stabiliteten. Fartyget förtöjde vid kajen i Kapellskär kl.03.36 och man lossade passagerare och last.

Orsaker som bidrog till att olyckan var en otillräcklig kännedom om fartygets manövrering samt dess utrustning, en otillräcklig användning av befintliga manövrerings och navigationsutrustning samt ett obefintligt samarbete på kommandobryggan.

B1/2004M Rapport (pdf, 1.63 Mt)

Publicerad 20.1.2004