B1/1999M Passagerarfartyget ms ALBATROSSEN, isskada på Delet 2.4.1999

MS ALBATROSSEN, längd 11 meter, registrerad som passagerarfartyg och tillverkad av armerad plast, med Kumlinge som hemort, transporterade 2.4.1999 ett sällskap på 8 personer från Kumlinge Tistronören till en påsklunch på en restaurang på Bärö. Isarna höll på att gå. Således fanns det drivande, rätt stora isflak på fjärdarna. Temperaturen i luften var +3ºC, temperaturen i vattnet +0,2ºC.

Kvällen före olycksresan hade farkosten upprepade gånger körts mot och upp på isen i ett isfält för att bryta väg in till en brygga. Början av resan gick i öppet vatten fram till västra sidan av Seglinge, där ett drivande isfält av omkring 1 sjömils bredd, med packis på vissa ställen, kom emot. Isfältet bestod delvis av rutten is med pipig och porös struktur, men undertill fanns ställvis hård is. Isen var dock redan grå, vilket betyder att vatten gått igenom den. Den var således skör.

När båten kom fram till isfältet saktades farten ned till 5-6 knop. Trots ishindren framskred resan så att man omkring kl. 15:10 kom ut på öppet vatten och kunde öka farten igen. Fören började inte stiga när maskineffekten ökades och farten därmed steg. Cirka 10-15 sekunder efter att man börjat ge mera fart forsade vatten in i båten från fören. Båten stoppades och ägaren-befälhavaren sprang in i förhytten för att täppa till läckan. En av passagerarna ringde med sin mobiltelefon efter hjälp till den restaurang som var målet för resan.

Båten flöt och backades mot en grupp klippor, Södra Revet, som låg vid randen av öppet vatten. Sällskapet bildade kedja för att ösa ut vattnet ur mitthytten. Vid backningen lydde båten inte alls roder. Den styrdes genom att maskinerna och maskineffekten reglerades turvis. Cirka 35-40 minuter efter haveriet lyckades sällskapet backa farkosten till skäret.

Värdinnan för restaurangen larmade kretslarmcentralen i Mariehamn, som förmedlade larmet vidare till Mariehamns sjöbevakningsstation kl. 15.30. Värdinnan larmade också en svävare som fanns i närheten, vid stranden av östra Bärö. Mariehamns sjöbevakningsstation och MRCC Turku larmade 2 helikoptrar, ett gränsbevakningsfartyg, 2 järnbåtar, sjöbevakningens svävare och landskapsfärjan till de nödställdas hjälp. Svävaren från Bärö var den första av dem som kom till undsättning som kom fram till Södra Revet, kl. 16:01, enligt anvisningar som sällskapet givit i telefon. Helikoptern från Mariehamn transporterade passagerarna till Bärö och tryggheten. Helikoptern, svävaren och järnbåten som gått ut från Storklubb förde brandpumpar till platsen. Följd och assisterad av järnbåten återfördes haveristen till sin hemhamn.

Backningen av båten till stranden på Södra Revet lyckades för att befälhavaren kunde begränsa läckan i den grad att passagerarna orkade länsa ut tillräckligt med vatten med sina medhavda ämbar. Den direkta orsaken till olyckan var en skada som uppkom i fören när båten kördes genom isfältet. Båtens skrovkonstruktion var inte dimensionerad för gång i is och inte heller var båten godkänd för det. De islaster som riktades mot konstruktionen bröt sönder och slet på det armerade plastlaminatet på bägge sidor om förstäven, så att ett c. 240 cm² stort hål uppkom i båtens lilla förpiksavdelning. Avgörande för den stora mängd vatten som flödade in i båtens inre utrymmen var en öppning som hade gjorts i den för övrigt vattentäta förpiken. Öppningen var övertäckt endast med en löstagbar lucka.

B1/1999M Rapport (pdf, 0.99 Mt)

Publicerad 2.4.1999