M2021-01 M/V Timcas (NL) bottenkänning utanför Raumo 16.2.2021
Spliethoff -rederiets ConRo-fartyg (container- och ro-ro-fartyg) M/V Timca fick bottenkänning i 12 M farleden i Raumo norr om Rihtniemi tidigt på morgonen den 16 februari 2021. I samband med en svängning hamnade fartyget utanför farleden och körde över ett grund. M/V Timcas botten, propellrar och roder fick skador. Dessutom uppstod åtskilliga läckage i fartygets olika sektioner. Fartyget bibehöll sin styrbarhet och läckagesituationen kunde fås under kontroll med fartygets egna pumpar. Efter händelsen lotsade befälhavaren fartyget till Raumo hamn, där det var lättare att få tilläggshjälp än ute till havs.
Bakgrunden till olyckan var svårigheter att tolka radarbilden samt en tillfällig förlust av lägesmedvetenheten i fråga om fartygets exakta position som en följd av dessa svårigheter. Radarns efterglödsfunktion (TRAILS) och förstärkningens omfattning (GAIN) orsakade störningar i radarbilden, vilket gjorde det svårt att tolka bilden. Brister i fråga om farledskörningen i ruttplanen och linjelotsningen påverkade förlusten av lägesmedvetenheten.
På basis av uppgifterna från upplagringen av fartygets färddata (VDR, Voyage Data Recorder) började fartyget svänga cirka två fartygslängder efter att ha passerat Osmo-kantmärket, nära farledslinjernas skärningspunkt. Fartyget började svänga till vänster mot följande farledsavsnitt men som en följd av den försenade giren hamnade fartyget utanför farledsområdet, körde över ett grund på farledens högra sida och fick betydande skador och åtskilliga läckage.
I fartygets ruttplan fanns inga anteckningar med anknytning till vändningar, såsom vändningarnas startpunkter (Wheel Over Point), vändradierna (Radius of Turn) eller -hastigheterna (Rate of Turn), vilka påverkar den säkra hanteringen, navigeringen och lotsningen av fartyget. Dessutom var fartygets fart i farledsavsnittet högre än den rekommenderade farten enligt farledskortet.
Fartyget hade befriats från att anlita lots, eftersom befälhavaren hade behörighetsbrev för linjelots för 12 M farleden i Raumo. I linjelotsexamen understryks inte isförhållandenas inverkan på skärgårdsnavigeringen. Erfarenheten av sådan navigering beror i praktiken på den sökande och framkommer inte nödvändigtvis i linjelotsexamen.
Transport- och kommunikationsverket har utfärdat en föreskrift om ruttplanering för finländska fartyg. Föreskriften skrivna på engelska har inte varit lätt att hitta på, vilket påverkar användningen av den på övriga flaggstaters fartyg.
Olycksutredningscentralen rekommenderar att
1. Kommunikationsministeriet utvecklar lagstiftningen med anknytning till beviljande av linjelotsbrev så att det vid behov kan fastställas villkor för linjelotsbrev som beaktar de rådande väder- och isförhållandena samt faktorer med anknytning till sökandens erfarenhet. .
2. Transport- och kommunikationsverket utvecklar kraven med anknytning till linjelotsutbildningen och linjelotsexamen så att en linjelots som har avlagt examen förmår planera rutten som ska lotsas och övervakningen av linjelotsningen samt lotsa fartyget på ett säkert sätt i alla förhållanden.
3. M/V Timcas rederi, Spliethoff, preciserar sina föreskrifter om lotsning så att de beaktar kuststatens föreskrifter, anvisningar och förfaranden med anknytning till lotsning och ruttplanering i en farled som kräver lotsning, för att ett säkert framförande av fartyg i trånga farleder ska kunna säkerställas i alla förhållanden.
4. Transport- och kommunikationsverket i samarbete med Finnpilot Pilotage Oy preciserar anvisningarna om mottagande av provlotsning så att punkterna som ingår i provlotsningen gås igenom tillräckligt noggrant i samband med förberedelserna för lotsningen, under lotsningen och när responsen ges samt så att en skriftlig bedömning av genomförandet utarbetas.
5. Transport- och kommunikationsverket utarbetar tydliga anvisningar för förenhetligande av utbildningen samt för systematisk övervakning av genomförandet av utbildningen.
Bilagor
Publicerad 26.1.2022