M2020-01 Sänk­ning av patrull­båt PV83 från Gräns­be­vak­nings­vä­sen­det den 20 Juni 2020 i Lo­vi­sa

Patrullbåten PV 83 från Gränsbevakningsväsendets bevakningsfartyg Turva fick bottenkänning och sjönk på midsommarafton den 20 juni 2020 i Lovisa. När olyckan inträffade var besättningen på väg att ta rast och båtens rutt gick utanför farledsområdet. Rorsmannen blev kvar i båtens styrhytt när båten sjönk och kunde inte räddas.

Patrullbåten användes för långvariga bevakningsuppdrag, för vilka den inte ursprungligen var utrustad eller planerad. I fråga om personalunderhållet stödde sig besättningen bland annat på bevakningsfartyget Turva. Den omfattande utrustningen som behövs för bevakningsuppdrag gjorde styrhytten trång. Sikten utåt från styrhytten var begränsad och det var svårt att använda papperskartor utan ett kartbord. Styrhyttens ergonomi ledde till att man under navigationen i praktiken förlitade sig på användning av ett elektroniskt sjökort. Noggrannheten hos informationen på det digitala sjökortet varierade emellertid enligt den använda skalan och med mindre skalor syntes inte alla detaljer, såsom djupmarkeringar.

På PV83 hade observationen av kartinformation säkerställts med två olika skärmar. Säker navigering hade säkerställts genom samarbete mellan flera olika personer. När olyckan inträffade var det endast rorsmannen som navigerade och körde båten. Båtens besättning hade gjort det till en vana att tidvis avstå från modellen med flera personer som kör båten under förhållanden som upplevdes som bekanta och säkra. Att köra och navigera den snabba båten ensam är särskilt belastande, och därför måste flera personer aktivt delta för att sjöfartssäkerheten ska kunna garanteras. Organisationen ska säkerställa att rätt verksamhetsmodell följs.

Patrullbåtens besättning var medveten om risken att båten sjunker, men började evakuera arbetsredskap från båten. Ett allvarligt tillbud av denna typ förutsätter i första hand att man tryggar människoliv utan att bry sig om materiella förluster. Dessutom förutsätter räddning från en sjunkande båt beslutsfattande och handlingsförmåga som har inhämtats med hjälp av utbildning.

Patrullbåtens styrhytt hade i praktiken endast en utgång, dörren i styrhyttens bakre vägg. Denna dörr hamnade överraskande under vattenytan när båtens för snabbt steg upp på grund av vattnet som strömmade in genom dörren. De två takfönstren i styrhyttens tak uppfyllde inte kraven på nödutgångar. Säker utrymning och tillgänglighet för räddningspersonal i en nödsituation ska beaktas i samband med planeringen av båtar. Det var omöjligt att rädda rorsmannen från den delvis sjunkna båtens styrhytt utan hjälp av en dykare. Det tog dock tid att få dykare till platsen, eftersom behovet av dykare inte genast identifierades. Tröskeln bör vara låg för att ansluta dykare till ett vattenräddningsuppdrag.

Sjöräddningscentralen och Nödcentralen alarmerade olika räddningsorganisationers enheter till olycksplatsen utan att vara medvetna om varandras alarmering. Aktörerna inom den prehospitala akutsjukvården hade svårigheter att få kontakt med varandra och de prehospitala akutsjukvårdsresurserna som alarmerats till platsen förblev outnyttjade. Samarbetet mellan ledarna som ansvarade för de olika uppgifterna var inte lyckat. Sjöräddningscentralen hade inte tillräcklig information om förfarandena inom den prehospitala akutsjukvården.

Olycksutredningscentralen rekommenderar att

• Gränsbevakningsväsendet utvecklar utbildningen för användare av snabba båtar genom att framhäva vilken inverkan sjöfartsutrustningen och -systemen samt båtarnas typspecifika begränsningar har på säkerheten i arbetet i styrhytten.

• Transport- och kommunikationsverket ökar medvetenheten om farligheten hos läckagesituationer i sin kommunikation riktad till båtförare.

• Gränsbevakningsväsendet utarbetar verksamhetsanvisningar för räddning av människor inifrån båtar samt ser till att räddningsenheterna har den utrustning som behövs för sådan räddning.

• Gränsbevakningsväsendet säkerställer att sjöräddningscentralerna har tydliga och uppdaterade verksamhetsmodeller samt anvisningar för ledning av prehospitala akutsjukvårdsuppdrag och den kommunikation som ingår i sådana uppdrag.

Bilagor

Publicerad 4.5.2021