B4/2010R Urspårning av lokaltåg på Helsingfors järnvägstation 26.4.2010
Måndag 26.4.2010 klockan 17.10 spårade ett lokaltåg ur i en växel i Helsingfors. Tåget var på väg till spår 6 på Helsingfors station, när en växel på vägen lades om under tåget och tåget spårade ur. Den tredje av lokaltågets tre enheter spårade ur och kolliderade med en stödpelare till den elektrifierade banans portal och portalen föll över tågets tak och orsakade ett omfattande strömavbrott på Helsingfors bangård. Den urspårade enheten skadades och orsakade skador också på banutrustning. Olyckan orsakade inga personskador.
Orsaken till urspårningen av tåget var omläggningen av växeln under tåget. De nödtorftiga kommandon som gavs från ställverkets bord vred korsningsväxeln under tåget. Tågledaren gav nödtorftiga kommandon till en annan växel än avsett. Bakgrundsfaktorer till olyckshändelsen var att det på Helsingfors bangård allmänt förekommit fel på isolerade spårsträckor. I trafik ledningen användes på grund av isoleringsfelen växlingsvägar, dit man kan rikta nödfalliga kommandon. Det här tillvägagångssättet tillämpades på grund av isoleringsfelen nästan dagligen. Det hade blivit praxis för trafikledningen att vid behov använda metoder med sänkt säkerhetsnivå, för att tågtrafiken skulle kunna löpa obehindrad. Tågledaren var dessutom ganska oerfaren på denna arbetsplats, vilket delvis förklarar hur felet uppstod.
För att undvika motsvarande olyckor rekommenderar undersökningskommissionen, att banhållaren systematiskt bör övervaka och vid behov förbättra teknikerna för och underhållet av övervakningen av spårets friläge så, att inte säkerhetsnivån i onödan försämras. Dessutom rekommenderar kommissionen, att man vid planeringen av arbetsrotationen ser till att tågledarna är förtrogna med krävande uppgifter genom utbildning och tillräckligt ofta upprepade arbetsskift. Vid utbildning för identifiering och kontroll av störningar och i anvisningarna för hur dessa ska kontrolleras bör man fästa uppmärksamhet vid handlingssätt, som tillåter att man agerar utan att riskera säkerheten.
Vid undersökningen framkom, att en avvikelse som påverkar ledningen av trafiken förmedlas som felmeddelande till underhållet, men inte till de som ansvarar för tågsäkerheten. Banhållaren och den entreprenör som ansvarar för underhållet var inte riktigt medvetna om betydelsen av isoleringsfelen för trafikstyrningen och å andra sidan var tågledarna vana vid dem. Därför föreslår kommissionen, att informationsutbytet mellan de olika aktörer som ansvarar för järnvägstrafiken utvecklas för att undvika motsvarande situationer. Genom bättre övervakning än den nuvarande bör man hindra att undantagsförfaranden blir permanent praxis.
B4/2010R Rapport (pdf, 1.68 Mt)
•Rekommendation S286
•Rekommendation S287
Publicerad 26.4.2010