B5/2008R Plankorsnings olycka med dödlig utgång i Suonenjoki 26.08.2008
Tisdag 26.8.2008 kl. 10.43 inträffade en olycka i Suonenjoki, där en banarbetsenhet på väg från Pieksämäki till Suonenjoki kolliderade med en personbil i en obevakad plankorsning.
Vid olyckan omkom personbilens förare. Personbilen skadades så att den blev reparationsoduglig medan mindre skador uppstod på banarbetsmaskinen.
Den direkta orsaken till olyckan var att föraren körde in i plankorsningen utan att stanna. Sannolikt upptäckte föraren inte banarbetsenheten som närmade sig från vänster. Avsaknaden av väntplan, brant stigning och begränsat frisiktsområdet försvårade en samtidig observation och manövrering av fordonet.
För att förebygga motsvarande olycksfall rekommenderar undersökningskommissionen att plankorsningens frisiktsområden och väntplan iståndsätts enligt anvisningarna och att plankorsningen förses med ändamålsenliga förvarningsmärken. Om frisiktsområdena och väntplanen inte kan iståndsättas bör plankorsningen tas bort eller förses med halvbomsanläggning.
Vidare rekommenderar undersökningskommissionen att Banförvaltningscentralen informerar väghållarna om vilka skyldigheter de har enligt anvisningarna att anlägga och underhålla vägavsnitt vid plankorsningar. Information om de ändringar som ska utföras på banan och de brister som har upptäckts vid inspektionerna bör även lämnas. Banförvaltningscentralen och kommunikationsministeriet skulle även kunna inleda en nationell informationskampanj om vägghållarnas skyldigheter avseende plankorsningar.
Undersökningskommissionen upprepar dessutom rekommendationen S211 i undersökningsrapporten B1/2005R: Instruktionerna om att göra en nödanmälan borde utvecklas så att man från olycksplatsen utöver meddelandet till driftcentralen även ringer direkt till det allmänna nödnumret, om det behövs brådskande hjälp av räddningsväsendet på platsen.
Som övrig observation konstaterar undersökningskommissionen att den utredning om säkerheten i plankorsningar som utarbetades 2007 med tillhörande DVD ”Tarkkana tasoristeyksessä” (”Var uppmärksam i plankorsningar”) fortfarande bör användas aktivt. Även övrig information och upplysning som berör säkerheten i plankorsningar bör kontinuerligt erbjudas förare med särskild inriktning på förare som regelbundet använder plankorsningar. Till exempel kampanjen ”Varo tasoristeystä – varsinkin sitä tuttua” (”Var försiktig i plankorsningen - speciellt den bekanta”) bör fortsätta. I förarutbildningen och vidareutbildningen av förare bör större uppmärksamhet fästas vid agerandet i plankorsningar.
B5/2008R Rapport (pdf, 1.49 Mt)
•Rekommendation S257
•Rekommendation S258
•Rekommendation S211
Publicerad 26.8.2008