B1/2008R Plankorsnings olycka med dödlig utgång i Laukas 25.2.2008

En plankorsningsolycka som ledde till dödsfall inträffade i en obevakad plankorsning i Kauramaa i Laukas måndagen 25.2.2008 klockan 9.53. Olyckan inträffade när en traktor, som återvände från ett plogningsarbete längs en ägoväg, utan att stanna körde ut framför ett godståg på väg från Jyväskylä till Suolahti. Vid olyckan fanns endast föraren på traktorn. Föraren avled senare samma dag på sjukhuset av de skador han fick vid olyckan. Värdet på de skador som olyckan orsakade fordons- och spårmateriel uppgick till cirka 30 000 €.

Orsaken till olyckan var att traktorföraren inte upptäckte det ankommande tåget och körde in i plankorsningen utan att stanna. Den aktuella plankorsningen uppfyllde inte de krav på viloplan och frisiktområde som anges i anvisningarna för plankorsningar. Särskilt viloplanets bristande längd kan i särskilt hög grad ha fäst traktorförarens uppmärksamhet på hanteringen av traktorn som var utrustad med tilläggsutrustning före ankomsten till viloplanet och i plankorsningen. Dessutom försvårades eventuellt förarens observationsmöjlighet av solen som lyste mot föraren. Den ägoväg som traktorn använde är endast avsedd för att användas inom jordbruket och inte för genomfartstrafik.

För att förebygga motsvarande olyckor, rekommenderar undersökningskommissionen, att plankorsningen i Kauramaa avlägsnas. För de åkerområden som omger järnvägen finns två alternativa säkrare vägar i närheten. Dessutom fäster undersökningskommissionen uppmärksamhet vid inrikesministeriets räddningsavdelnings ställningstagande, att mobiltelefoninformation borde utnyttjas för effektivare lokalisering av en olycksplats alternativt att man skulle utreda möjligheterna att i varje tåg installera en permanent GPS-anordning. Då skulle positionsinformationen kunna förmedlas till nödcentralen snabbt och korrekt. Som övrig observation konstaterar undersökningskommissionen, att förutom skyddshytt borde även säkerhetsbälten finnas i traktorer som används i vägtrafik.

B1/2008R Rapport (pdf, 1.45 Mt)

•Rekommendation S255

Publicerad 25.2.2008