R2021-S1 Temautredning av olyckor och tillbud som inträffat inom spårtrafiken i städer

Syftet med utredningen var att utreda nuläget beträffande säkerheten inom den spårbundna stadstrafiken.

I utredningen granskades statistikuppgifter för spårvägstrafiken från 2021 och för metrotrafiken från 2020-2021, vilka hade sammanställts på basis av avvikelseanmälningar inlämnade av aktörer inom den spårbundna stadstrafiken. Dessutom granskades olyckor och tillbud som inträffat under utredningen under perioden 1.1–30.6.2022 samt gavs exempel på olyckor och tillbud inom den spårbundna stadstrafiken. I utredningen utnyttjades lagstiftning, föreskrifter och anvisningar som gäller spårbunden stadstrafik. Säkerhetsrekommendationer utarbetades utifrån granskningen.

Metro- och spårvägstrafiken behandlas ofta som en och samma trafikform. De skiljer sig emellertid väsentligt från varandra, och redan enbart på grund av verksamhetsmiljöerna förutsätter utvecklingen av säkerheten separata mätare och mål.

Inom metrotrafiken är olovlig vistelse på spåret den vanligaste riskfaktorn. Spårområdet kan nås obehindrat vid stationerna och det nuvarande förfarandet baserat på övervakning är inte tillräckligt. En annan betydande observation var att undantagssignaler används nästan dagligen på grund av felsituationer. När en undantagssignal används åsidosätts en del av säkerhetssystemen.

Både i metrotrafiken och i spårvägstrafiken framkom situationer där dörrarna öppnades på fel sida, vilket utsatte passagerarna för en farlig situation. Öppning av dörrar på fel sida har inte förhindrats tekniskt i alla fordon. Inom metro- och spårvägstrafiken i Helsingfors observerades åtskilliga upprepade felkoncentrationer i till exempel växlar och signalsystem. På grund av anmälningssystemets karaktär kan säkerhetskonsekvenserna av upprepade fel förbli oupptäckta.

Inom spårvägstrafiken inträffar anmärkningsvärt många små olyckor och tillbud. Det är vanligt att övriga vägtrafikanter inte är medvetna om allvarligheten hos riskerna för en spårtrafikolycka eller agerar i strid med reglerna. Skadorna förblir dock i de flesta fallen små tack vare den jämförelsevis låga hastigheten inom spårvägstrafiken.

För att undvika olyckor och tillbud och utveckla säkerheten inom den spårbundna stadstrafiken rekommenderar Olycksutredningscentralen att:

  1. Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab utreder lösningar för att effektivera övervakningen och försöka förhindra obehörigt tillträde till spårområdet.
  2. Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab utreder möjligheten att tekniskt förhindra öppning av en dörr på fel sida i fordonen inom metro- och spårvägstrafiken.
  3. Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab utvecklar metronätets säkerhetsanordningar i fråga om övervakningen av att spåret är ledigt så att behovet att använda undantagssignaler minskar.
  4. Städer, på vilkas område spårvägstrafik bedrivs, tar hänsyn till spårvägstrafikens särdrag i planeringen av gator och lättrafikleder samt strävar efter att planera trafikarrangemangen så att de styr övriga vägtrafikanter att agera på ett säkert sätt och i enlighet med reglerna.
  5. Transport- och kommunikationsverket säkerställer att aktörerna i sina förfarandena för anmälning och behandling av avvikelser inom den spårbundna stadstrafiken tydligt skiljer åt säkerhetsrelaterade aspekter och felanmälningar samt att säkerhetsavvikelserna behandlas och analyseras systematiskt.
  6. Transport- och kommunikationsverket definierar säkerhetsmål för metro- och spårvägstrafiken samt sätt att följa upp målen.

Bilagor

Publicerad 20.6.2023