L2013-04 Olycka med sjöflygplan i Kuopio, Vehmersalmi 29.6.2013
I Kuopio, Vehmersalmi inträffade en flygolycka 29.6.2013 klockan 15:30 finsk tid, då ett ponton-försett flygplan av typen Cessna 185D i nästan horisontellt läge med hög hastighet störtade i vattnet. I olyckan dödades flygplanets pilot och två passagerare. En av passagerarna räddades.
Piloten hade startat framför Vehmersalmi gästhamn och efter start svängt tillbaka i startriktningen och samtidigt minskat höjden. Det fanns mycket människor på stranden, eftersom det var ett officiellt evenemang. Piloten avsåg att göra en låg förbiflygning framför publiken. Piloten styrde flygplanet ungefär 1–2 meter ovanför vattenytan och underskred därför den minsta tillåtna höjden. Efter att flygplanet hade flugit ungefär 200–300 meter på den höjden slog den vänstra pontonen i vattnet. Vid nedslaget lossnade båda pontonerna, flygplanets bakkropp bröts av varefter flygplanet välte runt framlänges och sjönk snabbt. Det fanns många båtar på platsen som skyndade till undsättning. Ungefär en minut senare flöt en av flygplanets passagerarna upp, iklädd flytväst. Passageraren hjälptes upp i en av båtarna och fick vård av läkare på stranden och fick sedan transport till sjukhuset. Passageraren fick bara mindre skärsår och blåmärken. Dykarna kunde bärga olycksoffren före kl 18:00.
Vädret var lämpligt för flygning. Vinden var svag och det fanns inget som skymde sikten. Vatten-djupet i olycksområdet var ungefär 14–17 meter.
Vid olyckan gick vajrarna för infästning av mittsätenas säkerhetsbälten av. Enligt flygplanets till-verkare var infästningen inte gjord enligt tillverkarens anvisningar.
Orsaken till olyckan var pilotens beslut att göra en förbiflygning framför publiken, under minimi-flyghöjd nära vattenytan. En felaktig bedömning av flyghöjden ledde till att den högra flottören tog i vattnet. Bidragande faktorer var pilotens önskan att utföra en så spektakulär förbiflygning som möjligt, den nästan blanka vattenytan som försvårade höjdbedömningen samt pilotens begränsade erfarenheter av liknande situationer under den närmaste tiden före olyckan.
Baserat på utredningen utfärdades två säkerhetsrekommendationer.
Olycksutredningscentralen rekommenderar att Trafiksäkerhetsverket publicerar en nationell luft-fartsbestämmelse som påbjuder ägare eller operatörer av allmänflygplan att kontrollera, att sä-kerhetsbältena är monterade enligt kraven.
Olycksutredningscentralen rekommenderar att Trafiksäkerhetsverket i samarbete med Finlands Flygförbund utvecklar utbildningsprogrammen så, att begränsningar av människans förmåga till perception och beslutsfattande utökas i grundutbildningen, repetitionsutbildningen och instruk-törsutbildningen.
L2013-04 utredningsrapport (pdf, 0.41 Mt)
Publicerad 14.2.2014