L2012-09 Flygolycka med ett ultralätt flygplan i Utsjoki 23.9.2012

Söndagen den 2012-09-23 ungefär klockan 12:40 inträffade en flygolycka i närheten av Petsikko, i Kaldoaivi ödemark, där ett ultralätt flygplan av typen FK-9 störtade i marken. Flygplanets pilot och passagerare omkom. En våldsam brand bröt ut och flygplanet förstördes helt. Det fanns inga ögonvittnen till händelsen.

Flygplanet, som hade hjulpontoner, hade startat från Saarijärvi, Utsjoki ungefär en halvtimme tidigare med avsikten att flyga en rutt ungefär utmed gränsen till Kaldoaivi renbeteslag och sedan återvända till Utsjoki. Syftet med flygningen var att observera renarna och försöka att med flygplanet driva dem mot renskiljningsplatsen. Avsikten var också att göra en mellanlandning på
Juokkarjärvi.

När flygplanet inte kom fram till Juokkarjärvi, och inte heller återvände till Utsjoki, ringde en vän till passageraren till flygräddningstjänsten klockan 19:50 och rapporterade det saknade flygplanet. Flygplansvraket hittades under sökning från luften nästa morgon ungefär klockan 9:30. Flygplanet hade störtat i marken i brant vinkel med vingarna nästan horisontellt. Alla delar av flygplanet hittades på den plats där flygplanet störtat. Motorn var antingen på tomgång eller hade stoppat. Vid den tekniska undersökningen av flygplanet fann man inget fel som skulle kunnat orsaka olyckan. Eftersom flygplanet var illa bränt, kunde man inte helt utesluta att ett tekniskt fel kan ha funnits.

Vädret var lämpligt för VFR-flygning, vinden var svag och sikten var god. Pilotens flygcertifikat hade gått ut under 2011. Pilotens flygerfarenhet var för övrigt tillfredsställande, men för rendrivning med flygplan eller lågflygning hade piloten ingen erfarenhet eller utbildning. Rendrivning är en typ av bruksflyg som piloten inte hade behörighet för enligt luftfartsföreskrifterna.

Flygplanet var kraftigt överlastat, startvikten bedömdes vara 612 kg. Enligt luftfartsbestämmelserna är den största tillåtna startvikten för tvåsitsiga ultralätta sjöflygplan 495 kg. Dessutom var flygplanets belastbarhet endast 123 kg, medan den enligt luftfartsbestämmelserna borde ha varit 175 kg. Trots detta hade flygplanet ett luftvärdighetsintyg utfärdat av finska Trafiksäkerhetsverket. Enligt data som hämtades från flygplanets GPS-navigator flög man före olyckan manövrar på låg höjd med låg hastighet.

Den troliga orsaken till olyckan var att flygplanet överstegrades (piloten förlorade kontrollen) vid flygning med låg hastighet. Bidragande faktorer var, att man ville prova renskiljning och att flygplanets stallhastighet var väsentligt större beroende på övervikten. Det kan inte heller uteslutas att ett sjukdomsfall eller tekniskt fel inträffat.

L2012-09 Rapport (pdf, 1.81 Mt)

Publicerad 10.7.2013