B2/2010L Flygolycka på Jämijärvi 30.6.2010
I närheten av Jämijärvi flygplats inträffade onsdagen 30.6.2010 kl 13.05 en flygolycka, där ett ultralätt flygplan av typen EV-97 Eurostar, som skulle utföra en distansflygning, störtade till marken strax efter starten och förstördes totalt. Både flygplanets pilot och passageraren omkom.
Syftet med flygningen var att hämta en passagerare från Jämijärvi flygplats och därefter flyga till Tammerfors-Birkala flygplats. Strax efter starten öppnades flygplanets huv, varvid bland annat dokument i kabinen samt pilotens och flygplanets dokumentportföljer ramlade ur flygplanet. Efter öppningen av huven flög flygplanet på ungefär 120 meters höjd och förlorade samtidigt hastighet. Efter ett kort skede under horisontell flygning minskade flyghöjden snabbt till ungefär 50 meter. Innan störtningen till marken ökade flyghöjden något, samtidigt som hastigheten minskade och flygplanet ändrade riktning kraftigt åt vänster. Flygplanet störtade till marken mindre än en minut efter starten nästan vertikalt en dryg kilometer från Jämijärvi flygplats.
Att huven öppnades under flygningen berodde sannolikt på kraftig och byig vind samt huvens låsmekanism. Vindbyarna skapade aerodynamiska krafter vilket orsakade momentana förskjutningar i flygplanets stomme, och i sådana lägen är låsmekanismen enligt tillverkaren inte tillräcklig. Tillverkaren har strävat efter att förbättra låsningens pålitlighet genom att publicera instruktionerna för att byta ut låsmekanismens delar, så att öppning av huven i samband med förskjutningar i stommen kan förhindras. Det hade bytts delar i flygplanets låsmekanism, men en del som avsevärt skulle förbättrat låsningens pålitlighet hade inte bytts ut. Den mest betydande orsaken till detta var att instruktionerna för montering av de levererade delarna var bristfällig. En annan orsak till att delen inte byttes ut var att flygplansägarna ansåg att de delar som hade bytts ut i låsmekanismen förbättrade tillförlitligheten på det förväntade sättet.
Olyckan orsakades av en förlust av kontrollen av flygplanet efter att huven hade öppnats under flygningen. Strömningsstörningen efter den öppna huven orsakar en kraftig vibration i stabilisatorn och höjdrodret, samt en kraftig nos-ner-tendens i styrspaken och flygegenskaperna. Förlusten av kontrollen över flygplanet har även påverkats av att piloten sannolikt försökte stänga huven, varvid kontrollen över flygparametrarna blev bristfällig.
Flygplanets huv öppnades sannolikt som en följd av momentana formförskjutningar beroende på den kraftiga byiga vinden, vilket påverkade huven. För att förhindra oavsiktlig öppning av huven har flygplanets tillverkare förbättrat huvens låsmekanism genom utbytesdelar till låsmekanismen. Alla utbytesdelarna hade inte monterats i flygplanet.
Haveriutredningen utfärdade två säkerhetsrekommendationer till flygplanstillverkaren Evektor-Aerotechnik a.s. Flygplanstillverkaren rekommenderas att i flyg- och drifthandboken till EV-97 Eurostar-flygplanen publicera åtgärdsinstruktioner för en situation där huven öppnas under flygning. För det andra rekommenderas tillverkaren att publicera en rättad version av instruktionerna för att modifiera huven, så att instruktionerna motsvarar de åtgärder som krävs för att utföra modifieringsarbetet.
B2/2010L Rapport (pdf, 0.66 Mt)
Publicerad 2.7.2010