C6/2006L Kollision mellan två segelflygplan i Orimattila 15.7.2006

En kollision mellan två segelflygplan inträffade lördagen den 15.7.2006 klockan 14:37 finsk tid, i Orimattila stad, ovanför Heinämaa by. Det privatägda segelflygplanet typ LAK-17AT, beteckning OH-956, tävlingsnummer AC, och ett segelflygplan ägt av Pernun Pilotit ry av typ Rolladen-Schneider LS8-t, beteckning OH-945, tävlingsnummer T8, skadades vid kollisionen. Förarna i båda segelflygplanen klarade sig utan skador. Genom beslutet C 6/2006 L tillsatte centralen för undersökning av olyckor 2006-07-18 en haveriutredning, till vars ordförande utsågs utredare Reijo Mäkeläinen som medlem utredare Tuukka Takala.

Förarna i segelflygplanen AC (OH-956) och T8 (OH-945) deltog i en övningstävling med namnet Jannen Kisat på Räyskälä flygplats. Båda flygplanen startade med flygbogsering från Räyskälä flygplats. AC närmare sig brytpunkten vid Heinämaa från väster, och vände efter brytpunktspassagen tillbaka till ett termikområde som föraren tidigare passerat. AC närmade sig i planflytt rakt fram det termikområde som T8 en stund tidigare hade lämnat. Föraren i AC observerade inte vid något tillfälle T8, som närmade sig i motsatt riktning. Flygplanens vänstra vingar träffade varandra på flyghöjden 1490 m över markytan. Flygplanens kollisionshastighet i förhållande till varandra var vid kollisionsögonblicket ungefär 250 km/h. Båda flygplanen hade kvar flygförmågan efter kollisionen. T8 gjorde en normal landning vid Lahti-Vesivehmaa flygplats klockan 15:00 och AC landade på Räyskälä flygplats klockan 15:47.

Eftersom vinkeln mellan den inkommande och utgående färdlinjen till tävlingsuppgiftens brytpunkt i Heinämaa var liten, passerade flygplanen till och från brytpunkten nära varandra. Vid undersökning av nödutlösningen av huven på AC konstaterade man, att huven inte hade lossnat även fast den hade utlösts enligt instruktionerna. Låsningen av utskjutningsfjädern i nödutlösningens mekanism på huven på AC hade lämnats i fel position och fungerade inte på avsett sätt. I instruktionerna för nödutlösningens mekanism till huven i LAK-17AT är den rätta positionen för låsningen av huvens utlösningsfjäder dåligt beskriven. I mekanismen till huvens låsning finns inga märkningar som visar låshandtagets rätta positioner.

Förarna upptäckte inte varandra i tillräcklig tid för att kunna undvika kollisionen. En bidragande orsak var tävlingsbanans läggning, som medförde att flygplanen till och från brytpunkten passerade nära varandra, och att det är svårt att upptäcka ett segelflygplan som närmar sig rakt framifrån.

Haverikommissionen utfärdade två säkerhetsrekommendationer. I den första rekommenderas, att tillverkaren av LAK-17AT preciserar instruktionerna i flyghandboken avseende nödutlösningsmekanismen och märkningen i flygplanet, så att positionen för låsningen till utlösningsfjädern entydigt framgår. Dessutom rekommenderade haverikommissionen, att arrangörerna av segelflygtävlingar ska överväga möjligheterna att använda kollisionsvarningssystem (collision warning) under tävlingar.

Haveriutredningen publiceras även på engelska.

C6/2006L Rapport (pdf, 0.91 Mt)

Publicerad 15.7.2006