C6/2005L Helikopterolycka i Sodankylä i närheten av Vuomaselkä renskiljningsplats 21.9.2005
I Sodankylä kommun i närheten av Vuomaselkä renskiljningsplats ungefär 7 km sydväst från Kakslauttanen inträffade onsdagen 2005-09-21 klockan 10.15 finsk tid en flygolycka med en helikopter av typen Hughes 269C med registreringsbeteckning OH-HAY, ägd av ett flygföretag. Helikoptern föll ned från en låg flyghöjd och fick betydande skador. Piloten och den under flygningen medföljande spanaren skadades lindrigt. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte 2005-09-26 genom sitt beslut nr C6/2005L en haverikommission för att undersöka olyckan. Till kommissionens ordförande utnämndes utredare Ari Huhtala och som medlemmar utredare Hannu Mäkeläinen och Arja Holopainen. Vid undersökningen av olycksplatsen hjälptes kommissionen av Juhani Mäkelä.
Besättningen av helikoptern, som hade varit på en rennäringsflygning, iakttog att en del av renarna vid renhjordens högra del vände om och började springa bortåt från renstaketets ingångsöppning. Helikoptern flyttade sig åt höger för att vända om de flyende renarna tillbaka mot öppningen. Renarna stannade dock inte upp, varvid piloten sjönk ned till hovring framför renarna ungefär till 5–8 meters höjd mellan glestväxande höga tallar och samtidigt saktade ned farten nästan till noll refererad till marken. Piloten kände vid hovringen plötsligt en kraftig skälvning och helikoptern svängde hastigt åt vänster. Huvudrotorns blad slog i ett träd, som befann sig vid bakre vänstra sidan med påföljd att helikoptern föll ned i marken och samtidigt vändes omkull. Den tall, som rotorbladen hade kapat av, föll ovanpå helikoptern. Renskötaren och piloten avgick från helikoptern genom den sönderslagna frontrutan på högra sidan. På marken renskötarna, som hade drivit renar, hörde en kraftig smäll samtidigt som bladen till helikopterns huvudrotor slog i trädet och helikoptern föll ned på marken. Renskötarna satte igång räddningsaktionerna omedelbart och rapporterade samtidigt olyckan till Lapplands nödcentral.
Det framgick i undersökningen, att insugningsventilens yttre fjäderplatta av motorns cylinder nr 1 i helikoptern hade spruckit. Begynnande sprickor konstaterades även i fjäderplattorna till insugningsventiler på de tre övriga cylindrarna. Enligt undersökningarna inverkade en misslyckad kolhärdning till fjäderplattornas sprickning med påföljd att fjäderplattorna inte tålde en mer långvarig användning.
Den yttre fjäderplattan till motorns insugningsventil i helikoptern sprack itu och orsakade en snabb effektförlust i motorn. Helikoptern roterade snabbt åt vänster kring sin vertikalaxel och gled mot ett träd, som fanns på bakre vänstra sidan. Helikoptern föll ned på marken som följd av huvudrotorns islag.
Haverikommissionen rekommenderar, att den europeiska myndigheten för luftfartssäkerheten (European Aviation Safety Agency, EASA) och den amerikanska luftfartsinspektionen (Federal Aviation Administration, FAA) skall vidta åtgärder, att Textron-Lycoming motorns HIO-360-D1A alla yttre fjäderplattor till insugningsventiler, P/N LW10077, i produktionspartin Lot 17328 33-04 byts om till motsvarande fjäderplattor i ett annat parti.
C6/2005L Rapport (pdf, 0.89 Mt)
Publicerad 21.9.2005