C4/2004L Taxningsskada i Helsingfors-Vanda flygstation 18.8.2004
Den 18.8.2004 klockan 16.10 finsk tid uppkom en skada på Helsingfors-Vanda flygplats. En luftfarkost som startat för en tidtabellsenlig flygning kolliderade vid en power-push-back (med egna motorer) med en tom luftfarkost som stod på parkeringsplatsen bakom. Med sitt beslut C 4/2004 L beslöt Centralen för undersökning av olyckor inleda en tjänstemannautredning av fallet. Till ordförande förordnades specialutredare Hannu Melaranta och till medlem utredare Tapani Vänttinen, båda från Centralen för undersökning av olyckor.
Luftfarkosten som backade var ett turbopropellerplan av typen ATR 72-201 med 68 platser. Luftfarkosten som stod parkerad var ett turbojetplan av typen MD-82 med 141 platser. Avsikten var att ATR 72 efter att motorerna startats gör en power push-back fram till en plats där normal taxning framåt kunde påbörjas. För pushen svarade startledaren, som vägledde planet genom handsignaler utanför planet. Planet stannade inte i tid och kolliderade med planet som stod bakom det. Bägge flygplanen skadades lindrigt.
Vid utredningen kom det fram att markeringarna på taxibanorna var bristfälliga och att informationen om arrangemangen kring dem var otillräcklig. Rampförmannen som sände iväg planet använde inte i de korrekta signalerna i samband med pushen. Det fanns oklarheter i fråga om metoderna för och ansvaret vid push back. Dessutom saknades en beskrivning av push back -arbetsmetoden i den manual för planet som kabinbesättningen använde.
Startledaren gav inte stopptecken till planet och piloten stannade inte i tid eftersom han inte hade en klar bild av planets position i förhållande till MD-82:n bakom. Det i sin tur berodde på att mittlinjen saknades på taxibanan. Bland piloterna och startledarna rådde uppfattningar som stod i strid med anvisningarna om vem som slutligen bär ansvaret för att planet stannar på rätt ställe. Undersökningskommissionen framförde en säkerhetsrekommendation. Kommissionen rekommenderade för Finnair Oyj att den skulle inrymma beskrivningen av power push-back procedur i sin helhet till bolagets instruktioner, så att all personal, som deltar i stötproceduren, kan använda instruktionen.
Undersökningskommissionen framförde en säkerhetsrekommendation. Kommissionen rekommenderade för Finnair Oyj att den skulle inrymma beskrivningen av power push-back procedur i sin helhet till bolagets instruktioner, så att all personal, som deltar i stötproceduren, kan använda instruktionen.
C4/2004L Rapport (pdf, 0.5 Mt)
Publicerad 18.8.2004