B2/2003L Flygolycka av Cessna A185 i Enontekis 25.6.2003
I Enontekis kommun, på Ounasjärvi insjö i byn Heta skedde den 25.6.2003 ungefär kl. 12.30 en flygolycka, där ett pontonförsett flygplan av typen Cessna A185, ägt av firman Polar Lento Oy, med registerbeteckningen OH-CVT, störtade i vattnet i samband med starten. I flygplanet fanns förutom piloten två passagerare. Piloten och den passagerare som satt på den mellersta bänkraden klarade sig med små skador, men passageraren på framsätet drunknade. Det var fråga om en renskötselflygning. Meningen var att transportera två personer från Ounasjärvi till Kalkujärvi, som ligger ungefär 40 km nordost om Ounasjärvi.
Centralen för undersökning av olyckor tillsatte genom sitt beslut B 2/2003 L av den 20.6.2003 en haverikommission, till vars ordförande utsågs ledande forskare Esko Lähteenmäki och till medlemmar DI Ville Hämäläinen och trafikflygare Timo Wahe. Till sakkunniga kallade haverikommissionen professor emeritus Seppo Laine och meteorolog Tapio Tourula.
Uppstigningen skedde längs Ounasjärvi mot öster. Vindriktningen var nästan direkt motvind och vindstyrkan ungefär 3 knop. Våghöjden var ungefär 10 cm. Piloten hade ställt in höjdrodertrimmern så att planet släppte vattnet och fortsatte stigningen av sig själv. Då planet stigit till ungefär 15 meters höjd började det skeva och svänga brant till höger. Piloten vred styrreglaget fullt till vänster och tryckte ned vänster styrpedal helt. Styråtgärderna för att motverka skevningen gav ingen effekt, utan planet störtade nästan rakt ned i vattnet. Under skevningen hade planets nosriktning svängt över 90° till höger. Planet välte upp och ned och blev flytande på sina pontoner. Passageraren som satt på höger säte i mittbänkraden räddade sig till ena pontonen. Piloten försökte öppna säkerhetsbältet på passageraren bredvid sig, men hittade det inte. Till slut måste han stiga till ytan. Passageraren kunde bärgas ur vattnet först ungefär två timmar efter olyckan.
Genom undersökningarna strävade man till att klargöra vilket stigningsprocedur piloten använt och vilken inverkan den på planet monterade Robertson STOL-tilläggsutrustningen (R-STOL) hade på flygegenskaperna. R/STOL-vingens skevningsroder är kopplade till landningsklaffarna, då tillexempel landningsklaffarna är nedfällda 20° vrider sig skevningsrodret 13° nedåt. Vingens och planets egenskaper undersöktes genom vingprofilberäkningar, flygmekaniska beräkningar samt genom provflygningar. Under provflygningen fästes ylletrådar på sidorna av flygkroppen, på stabilisatorn och sidorodret samt på den högra vingens ovansida för att ange luftströmmens riktning. Trådarnas rörelser videofilmades. Provflygningen företogs med ett plan av samma typ som olycksplanet och planets tilläggsutrustning motsvarade olycksplanets tilläggsutrustning.
Haverikommissionen konstaterar att orsaken till flygolyckan är att piloten lät planet stiga utan att korrigera flygvinkeln tillräckligt efter att planet släppt vattnet. Flygplanets enligt R/STOL sammankopplade skevningsroder och landningsklaffar samt planets skevningsroderkonstruktion förorsakade vingtippstall på höger vinge i startkonfigurationen. Piloten märkte inte att stall uppstått och kunde inte utföra korrigeringen på rätt sätt.
Haverikommissionen rekommenderar att i ärendet behörig luftfartsmyndighet vidtar sådana åtgärder, att piloter så heltäckande som möjligt informeras om den överraskande stallningsegenskapen som konstaterats hos Cessna 185/Robertson Stol maskinen.
Dessutom bör flyghandbokens R/Stol Supplement kompletteras med en varning som redogör för denna egenskap. Haverikommissionen rekommenderar dessutom att Luftfartsverket korrigerar innehållet i luftfartsbestämmelserna OPS M3-6 och AIR M11-2 så, att både piloter och samtliga passagerare alltid bör bära flytväst vid flygning med sjöflygplan.
B2/2003L Rapport (pdf, 1.25 Mt)
Publicerad 25.6.2003