2020-S29 Effektivare belysning på dragfordon som används vid växlingsarbete
Grunderna för rekommendation
Den ganska dåliga allmänna belysningen på bangårdarna och de dåliga belysningsanordningarna på loken som används vid växlingsarbete försämrar observationsförmågan i samband med växlingsarbete. Det har inte fästs tillräckligt stor vikt vid belysningen på bangårdarna och fordonens belysning och man har inte heller utnyttjat ny energisnål teknik.
Rekommendation
Järnvägsoperatörerna ska utveckla belysningen på dragfordonen som används vid växlingsarbete med utnyttjande av modern teknik.
Precisering av rekommendation
Vid sidan av mängden ljus bör man också beakta ljusets färgnyans. Förutom lokens lyktor och strålkastare borde man också överväga användning av separat arbetsbelysning.
Utredning i vilket upprepad: ---
Åtgärder / grunder
Rekommendationen har genomförts genom att beakta temat i samband med anskaffning av ny materiel och ombyggnad av gammal materiel. Ett mål är till exempel att utrusta 30 lok i VR-Group Ab:s Dv12-lokserie med LED-strålkastare. Strålkastarna kan också användas i samband med växlingsarbete, vilket innebär att sikten förbättras avsevärt jämfört med nuläget. Fyra lok kommer att utrustas med strålkastare detta år (2022). En del av Dv12/Dr14-loken har också utrustats med s.k. hamnstrålkastare, som lyser med ett gult ljus i sidled. Hela Sr3-elloksserien och Dr19-lokserien har motsvarande strålkastare. Loken som används av Operail Finland Oy är nya och har strålkastare som möjliggörs av ny teknik. Dessutom har Dr21-loken belysning vid trapporna, vilket också främjar säkert arbete.
Uppdaterad 26.4.2022