C7/2005M Maantielautta PROSTVIK 1:n törmäys miinanraivaaja KUHA 26:n raivauskalustoon Storströmmenissä 10.11.2005
Saaristomeren maantielautta PROSTVIK 1 lähti puolen yön jälkeen Retaisten puolelta Pärnäisiin noutamaan siellä odottavaa rekka-autoa. Lautan irrottua rannasta sen päällikkö havaitsi pohjoisesta etelään ohittavan pienehkön aluksen. Aikaisemmin päällikölle oli puhelimitse ilmoitettu, että säännöllisten vuorojen ja klo 03.00 välisenä aikana merivoimat harjoittelevat kyseisellä alueella raivausta. Ilmoitus tehtiin suomen kielellä.
Päällikkö näki lautan reitin ohittaneen aluksen valot noin 30 astetta oikealla puolellaan ja uskoi, että on turvallista ylittää salmi. Päällikön käsityksen mukaan hänen aluksensa ja merivoimien aluksen välillä oli noin 500 metriä, kun hän alkoi ylittää toisen aluksen reittiä. Samanaikaisesti päällikkö havaitsi meressä liikkuvan sinisen valon ja yritti pysäyttää aluksensa. Kesken pysähtymisen etenemissuunnan potkuri pysähtyi ja oli ilmeistä, että se oli sotkeutunut ohittaneen aluksen hinaamaan kaapeliin.
Kaapeliin ajamisen tapahduttua maantielautan päällikkö tiedusteli VHF-kanavalla 16: "Mitä tapahtui ja mitä nyt tulisi tehdä". Raivaaja KUHA 26 päällikkö ilmoitti PROSTVIK 1:n päällikölle, että lautta oli ajanut KUHA 26:n hinaamaan raivauskalustoon ja ehdotti lautan ajamista takaisin lähtörantaan vielä toimivalla potkurilla. Maantielautan päällikkö lähtikin toteuttamaan ehdotusta, mutta keskeytti yrityksen merenkäynnin ja tuulen vuoksi, ja sai kaapelin toiseenkin potkuriin.
PROSTVIK 1:n päällikkö ilmoitti yrittäneensä ankkurointia, mutta ankkurin juuttuneen. Tämän jälkeen hän ilmoitti aluksensa olevan tuuliajolla. Raivaajan päällikkö ajoi aluksensa lautan viereen ja otti sen kylkihinaukseen. Yhdistelmä ajettiin Pärnäisten niemen suojaan, ja ankkuroitiin raivaajan ankkurilla. Olosuhteet saivat raivaajan ankkurin luistamaan ja vetorasituksen keulan rakenteisiin niin suureksi, että KUHA 26:n päällikkö piti turvallisempana ankkurin nostamista. Tämän jälkeen yhdistelmää pidettiin konevoimalla turvallisilla vesillä siihen asti, kunnes paikalle hälytetty hinaaja FRAM tuli paikalle ja siirsi lautan Korppoon telakan rantaan korjausta varten. Raivaaja meni ankkuriin ja odotti, kunnes sai luvan siirtyä laivastoasemalle vaihtamaan kaluston uuteen. KUHA 26 kiinnittyi laivastoaseman laituriin 11.11. noin klo 19. PROSTVIK 1 jatkoi liikennöintiä sen jälkeen kun raivaimen kaapeli oli irrotettu sen potkureista ja ankkuriketju selvitetty sekä vara-ankkuri asennettu käyttövalmiiksi.
Onnettomuuden syynä oli lautta-aluksen päällikön alentunut vireystila. Alus lähti nopeasti liikkeelle kutsun saatuaan aikataulun ulkopuoliseen ajoon aamuyöllä. Lautan komentosillan rajoittunut tähystysmahdollisuus oli todennäköisesti myötävaikuttanut tekijä siihen, ettei päällikkö havainnut raivauskaluston valomerkkejä.
C7/2005M Tutkintaselostus (pdf, 1.13 Mt)
Julkaistu 13.5.2005