M2014-01 M/V SYLT (AG), pohjakosketus Rauman edustalla 11.10.2014

17.8.2015

Konttialus M/V SYLT sai pohjakosketuksen 11.10.2014 klo 2.14 ajauduttuaan Rauman Rithniemen väylällä Santakarin kohdalla väylän louhittuun kallioreunaan.

Alus lähti luotsin avustamana Raumalta kohti Hampuria. Rihtniemennokan mutkassa luotsi käänsi alusta automaattiohjauksella, mutta käännös jäi vajaaksi. Alus ajautui väyläviivan eteläpuolelle, jolloin luotsi siirtyi käsiohjaukseen ja ryhtyi kääntämään alusta oikealle. Luotsi yritti pysäyttää käännöksen käyttämällä vastaruoria yli vasempaan. Käännös ei pysähtynyt, jolloin päällikkö otti luotsin pyynnöstä ohjauksen itselleen ja lisäsi pääkonetehoa parantaakseen peräsimen ohjailutehoa. Alus alkoi kääntyä vasempaan, mutta ajautui oikea kylki edellä väylän pohjoisenpuoleiseen louhittuun kallioreunaan.

Aluksen palattua takaisin Rauman satamaan sukellusryhmä tarkasti aluksen vauriot. Sukelluksessa havaittiin, että aluksen Becker-tyyppisen peräsimen ohjaustehoa parantava läppä puuttui kokonaan ja läpän irtoamisesta aiheutuneiden repeämien metallipinnat olivat kiiltäviä. Sukeltajien arvion mukaan vauriot olivat korkeintaan muutaman päivän ikäisiä. Puuttuvaa läppää etsittiin väyläalueen pohjasta, ilman tulosta. Koska aluksen peräsimessä ei ollut pohjakosketusvaurioita, oli peräsin erittäin suurella todennäköisyydellä vaurioitunut ennen pohjakosketusta.

Peräsimen vaurio on vaikuttanut laivan ohjailuun. Nykyaikainen adaptiivinen automaattiohjaus sopeutuu eri olosuhteisiin ja voi säilyttää suorituskykynsä vaihtelevissa tilanteissa. Tämä saattaa jättää peräsinvaurion vaikutuksen piileväksi. Aluksen ohjailuominaisuudet eivät kuitenkaan vastanneet niitä tietoja, jotka luotsi sai ennen satamasta lähtöä nähtäväkseen. Se on ollut vaikuttamassa aluksen ajautumiseen väylän reunaan ja edelleen pohjakosketukseen.

Onnettomuustutkintakeskus antaa varustamoille suositukset alusten luotsauksenaikaisesta automaattiohjauksen käytön ohjeistuksesta sekä hätätilanteiden radioliikenteen ohjeistuksesta. Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille annetaan suositusselvittää läppäperäsinten vikaantumisen tilastollista todennäköisyyttä ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin kansainvälisen ohjeistuksen tarkentamiseksi peräsinmekanismin toimintavarmuuden parantamiseksi.

Tutkintaselostus M2014-01 (pdf, 1.75 Mt)

 
Julkaistu 18.8.2015