R2013-E2 Vaaratilanne junaliikenteessä Kouvolan ratapihalla 2.8.2013

Kouvolan ratapihalla syntyi 2.8.2013 vaaratilanne, kun tavarajunan tuonutta veturia oltiin siirtämässä Kouvola tavara -ratapihalta varikolle. Veturi ohitti ennen Joensuun suunnasta asemalle johtavan pääraiteen kanssa risteävää vaihdetta V069 olevan raideopastimen T205, jossa oli Seis-opaste. Samanaikaisesti oli Joensuusta Helsinkiin matkalla ollut matkustajajuna IC10 lähestymässä Kouvolan asemaa. IC10-junan veturinkuljettaja näki oikealla puolella veturin lähestyvän poikkeavalta raiteelta, ja hän arvioi veturin nopeudesta, että se ei ehdi pysähtyä ennen raideopastinta, ja teki hätäjarrutuksen 61 km/h-nopeudesta. Juna pysähtyi vaihteen V069 päälle.

Kun IC10-juna oli pysähtynyt, peruutti tavarajunan veturi 14 metriä, raideopastimen T205 taakse. IC10-juna jatkoi matkaansa 35 sekunnin pysähdyksen jälkeen Kouvolan asemalle, jossa se oli aikataulun mukaisesti.

Vaaratilanne syntyi, koska tavarajunan veturin kuljettaja havaitsi liian myöhään, että raideopastimessa oli Seis-opaste, eikä ehtinyt saada veturia pysähtymään ennen opastinta. Vaaratilanteen syntymiseen vaikutti kuljettajan väsyneisyys pitkästä työvuorosta johtuen.

Alustavassa tutkinnassa nousi esiin seuraavia turvallisuushavaintoja ja ehdotuksia toimenpiteiksi:

Tulisi välttää veturinkuljettajien liian pitkiä työvuoroja.

VR-Yhtymä Oy:n tulisi täsmentää veturivarikoille, miten veturin kulunrekisteröintilaitteiden tiedot otetaan talteen.

Tutkinnan laajuus

Kouvolassa 2.8.2013 tapahtuneen vaaratilanteen välittömät ja myötävaikuttavat syytekijät on kuvattu alustavan tutkinnan raportissa. Onnettomuustutkintakeskus on alustavan tutkinnan perusteella päättänyt, että tämän tapauksen erityispiirteet eivät edellytä varsinaisen tutkinnan käynnistämistä, vaan tämä raportti alustavasta tutkinnasta on riittävä.

Julkaistu 1.11.2013