B2/2010R Kuolemaan johtanut tasoristeysonnettomuus Porissa 25.02.2010

Torstaina 25.2.2010 kello 12.42 tapahtui Porissa Mäntyluoto-Pori-radan ja Tattaritien vartioimattomassa tasoristeyksessä kahden henkilön kuolemaan johtanut tasoristeysonnettomuus. Veturinkuljettaja havaitsi junan kulkusuunnassa oikealta tasoristeystä lähestyvän henkilöauton, jolloin hän käytti vihellintä. Veturinkuljettaja huomasi, että henkilöauto ei pysähdy ja aloitti hätäjarrutuksen. Juna törmäsi henkilöauton vasempaan kylkeen. Auto takertui veturin keulaan kiinni ja kulki veturin edessä 304 metriä kunnes juna pysähtyi. Veturin oikean puoleinen puskin oli työntynyt henkilöauton vasemmanpuoleisesta etusivuikkunasta sisään matkustamoon. Auton kuljettaja kuoli välittömästi onnettomuudessa saamiinsa pään ja rintakehän vammoihin. Matkustaja kuoli saamiinsa pään ja rintakehän vammoihin myöhemmin sairaalassa.

Onnettomuuden syynä oli se, että autonkuljettaja havaitsi junan liian myöhään eikä ehtinyt pysähtyä tai muuten estää onnettomuutta. Taustatekijöinä tähän olivat:

  • Tasoristeys oli autonkuljettajalle tuttu, mikä yleensä vähentää varovaisuutta. Lisäksi hän oli hetkeä aiemmin ylittänyt saman tasoristeyksen toiseen suuntaan.
  • Tasoristeyksessä ei ollut varoituslaitteita.
  • Tasoristeyksessä ei ollut kunnollisia odotustasanteita ja nousu tasoristeykseen oli niin suuri, että autoilija etenkin liukkaalla kelillä välttää pysähtymistä juuri ennen tasoristeystä.
  • Autossa oli kesärenkaat.
  • Kuljettajan käyttämällä reitillä on 30 metrin matkalla rautatien tasoristeys ja kaksi tienristeystä, joissa kaikissa on väistämisvelvollisuus.

Vastaavanlaisten onnettomuuksien välttämiseksi tutkijalautakunta suosittaa, että Tattarin tasoristeys tulisi poistaa ja asuntoalueelle tulisi rakentaa korvaava tieyhteys lähellä olevan vartioidun tasoristeyksen kautta. Tällöin osa liikenteestä ohjautuisi myös luontaisesti reitille, jolla ei olisi lainkaan tasoristeyksen ylitystarvetta.

Onnettomuustasoristeyksen paikantamisessa ei ollut tässä onnettomuudessa ongelmia, koska veturinkuljettajalla, liikenteenohjaajalla ja hätäkeskuspäivystäjällä oli hyvä paikallistuntemus. Veturinkuljettaja soitti suoraan hätäkeskukseen.

Tämän toimintatavan virallistamiseksi tutkintalautakunta toistaa tutkintaselostuksissa B1/2005R ja B1/2009R esitetyn suosituksen S211: Hätäilmoituksen tekemiseen liittyviä ohjeita tulisi kehittää siten, että aina tarvittaessa kiireellistä pelastustoimen apua, tulisi onnettomuuspaikalta soittaa liikenteenohjaukseen tehdyn ilmoituksen lisäksi myös suoraan yleiseen hätänumeroon.

B2/2010R Tutkintaselostus (pdf, 1.75 Mt)


Julkaistu 22.7.2011