B6/2007R Kuolemaan johtanut tasoristeysonnettomuus Kempeleessä 6.10.2007

Kempeleessä, Perälän tasoristeyksessä tapahtui lauantaina 6.10.2007 kello 11.36 henkilöauton ja Oulusta Helsinkiin matkalla olleen Pendolino-junan välinen tasoristeysonnettomuus, jossa henkilöauton kuljettaja sai surmansa. Junan henkilökunta ja matkustajat säilyivät vammoitta.

Kuljettaja oli matkalla Oulusta henkilöautolla koiranäyttelyyn Kempeleeseen. Kuljettaja nousi moottoritieltä Oulunsalon rampista ylös ja kääntyi Oulunsalon suuntaan. Tämän jälkeen kuljettaja kääntyi vasemmalle kohti Kempeleen keskustaa. Shell-huoltoaseman kohdalta hän kääntyi vasemmalle Sohjanantielle. Kuljettaja ajoi onnettomuuden silminnäkijän mukaan Sohjanantietä hiljaisella nopeudella tasoristeykseen, pysäyttämättä ennen tasoristeystä olevalle STOP-liikennemerkille.

Pendolino-juna S52 oli lähtenyt Oulusta kohti Helsinkiä kello 11.29. Lähestyessään Perälän tasoristeystä veturinkuljettaja havaitsi radan oikealla puolella Sohjanantietä ajavan henkilöauton. Havaittuaan auton jatkavan tasoristeykseen pysähtymättä, veturinkuljettaja aloitti hätäjarrutuksen. Radan suurin sallittu nopeus tasoristeyksen kohdalla oli 140 km/h, joka oli myös onnettomuusjunan käyttämä nopeus juuri ennen törmäystä.

Juna törmäsi henkilöauton vasempaan sivuun. Auto jäi kiinni junan keulan alle ja raahautui junan mukana, kunnes juna pysähtyi hätäjarrutettuna 592 metrin päähän tasoristeyksestä. Juna pysyi kiskoilla.

Onnettomuudessa henkilöauto romuttui täysin ja veturin keulan rakenteisiin tuli vaurioita. Liikenne keskeytettiin rataosalta kello 11.40 - 17.00 väliseksi ajaksi. Tuona aikana Oulun ja Limingan välinen junaliikenne hoidettiin linja-autoilla. Onnettomuudesta aiheutui 132 000 euron kokonaiskustannukset.

Välitön syy onnettomuuteen oli se, että ajoneuvon kuljettaja ajoi pysäyttämättä tasoristeykseen. Todennäköistä on, että henkilöauton kuljettaja ei lainkaan havainnut vasemmalta lähestyvää junaa. Siihen, että kuljettaja ei havainnut lähestyvää junaa, vaikutti todennäköisesti se, että ajoneuvon kuljettaja oli ajanut harhaan. Lisäksi kuljettajan huomio oli todennäköisesti kiinnittynyt ajoon oudossa ympäristössä, kääntymispaikan etsimiseen sekä tiellä kävelleisiin koiranulkoiluttajiin. Sohjanantieltä puuttuivat tasoristeyksen lähestymismerkit eikä tasoristeyksessä ollut aktiivisesti kuljettajaa varoittavia varoituslaitteita. Myös tien ja radan välinen kasvillisuus vaikeutti samansuuntaisesti kulkevan radan ja lähestyvän junan havaitsemista.

Vastaavanlaisten onnettomuuksien ehkäisemiseksi tutkintalautakunta suosittaa, että Perälän vartioimaton tasoristeys tulisi poistaa tai korvata eritasoliittymällä. Tutkintalautakunta suosittaa junan suistumisen estämiseksi junan keulan alaosan rakenteen muuttamista siten, että ajoneuvon kiilautuminen keulan alle estyy. Tutkintalautakunta toteaa muina huomioina, että ennen tasoristeystä koskevan suosituksen toteuttamista puuttuvat tasoristeyksen lähestymismerkit tulisi asentaa Sohjanantielle, tasoristeykseen tulisi asentaa sen havaittavuutta parantavat portaalit sekä tien ja radan välistä tulisi säännöllisesti poistaa näkyvyyttä haittaava kasvillisuus. Lisäksi tutkintalautakunta kannattaa Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun hätäkeskuksen lausunnossaan esittämiä onnettomuuspaikan paikantamiseen liittyviä parannusehdotuksia veturien varustamisesta GPS-laitteilla sekä matkapuhelimen automaattisesta paikantamisesta hätänumeroon soitettaessa.

B6/2007R Tutkintaselostus (pdf, 1.68 Mt)

Julkaistu 6.10.2007