C3/2004R Tavarajunan yhden vaunun suistuminen Joensuussa 8.5.2004
Onnettomuuden syy oli junan alla, neljä kilometriä ennen Joensuuta, syntynyt kiskojen lämpölaajenemisesta johtuva raiteeseen syntynyt hellekäyrä. Juna ei suistunut hellekäyrässä, mutta vaunujen puskimia hyppäsi "ristiin", jolloin vaunu alkaa kulkea jonkin verran poikittain pakottaen raidetta leviämään. Suistuminen tapahtui Joensuun ratapihan eteläpäässä, kun juna saapui raskaammalla kiskolla varustettuun, jäykemmin tuettuun vaihteeseen, jossa raide ei enää levinnyt. Junan saapuessa vaihteelle neljänneksi viimeisen vaunun etupyöräkerran vasemman pyörän laippa nousi kiskon päälle, jolloin oikea pyörä putosi kiskon sisäpuolelle ja vaunu suistui kiskoilta. Kohdalla, johon hellekäyrä muodostui, oli meneillään pölkynvaihtotyö. Rata oli edellisenä päivänä luovutettu väliaikaisesti liikenteelle. Rata oli tarkoitus tukea maanantaina raiteentukemiskoneella. Lämpötila nousi onnettomuuspäivänä +26 °C:seen.
Vastaavanlaisten tapahtumien ehkäisemiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että liikenteelle väliaikaisesti luovutetuille, keskeneräisille ratatyömaille tulee ratatyömaan suunnitelmissa määrätä olosuhderajoitukset. Olosuhderajoitusten tarkoituksena olisivat selkeät rajat sille, milloin rata ei ole enää liikennöitävässä kunnossa hellekäyrän syntymisvaaran tai muun olosuhteista riippuvan muutoksen vuoksi.
C3/2004R Tutkintaselostus (pdf, 2.09 Mt)
Julkaistu 8.5.2004