C3/2004R Tavarajunan yhden vaunun suistuminen Joensuussa 8.5.2004

Joensuussa tapahtui lauantaina 8.5.2004 onnettomuus, jossa Ilomantsista Joensuuhun matkalla olleen junan yksi vaunu suistui kiskoilta ja kallistui niin, että osa lastina olleesta raakapuusta putosi ratapenkalle. Onnettomuus tapahtui, kun Ilomantsista Joensuuhun matkalla ollut tavarajuna saapui Joensuun eteläpäässä olevalle vaihteelle, josta Ilomantsin rata liittyy Joensuun ratapihaan. Junan neljänneksi viimeinen vaunu suistui vaihteessa kiskoilta. Juna pysähtyi kuljettuaan suistuneena noin 150 metriä. Onnettomuudesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Suistunut vaunu rikkoi ratalaitteita ja vaurioitui korjauskelvottomaksi. Onnettomuus pysäytti Joensuusta etelän suuntaan jatkuvan radan liikenteen kymmeneksi tunniksi. Onnettomuudesta aiheutuneet koko-naiskustannukset olivat noin 76 000 euroa.

Onnettomuuden syy oli junan alla, neljä kilometriä ennen Joensuuta, syntynyt kiskojen lämpölaajenemisesta johtuva raiteeseen syntynyt hellekäyrä. Juna ei suistunut hellekäyrässä, mutta vaunujen puskimia hyppäsi "ristiin", jolloin vaunu alkaa kulkea jonkin verran poikittain pakottaen raidetta leviämään. Suistuminen tapahtui Joensuun ratapihan eteläpäässä, kun juna saapui raskaammalla kiskolla varustettuun, jäykemmin tuettuun vaihteeseen, jossa raide ei enää levinnyt. Junan saapuessa vaihteelle neljänneksi viimeisen vaunun etupyöräkerran vasemman pyörän laippa nousi kiskon päälle, jolloin oikea pyörä putosi kiskon sisäpuolelle ja vaunu suistui kiskoilta. Kohdalla, johon hellekäyrä muodostui, oli meneillään pölkynvaihtotyö. Rata oli edellisenä päivänä luovutettu väliaikaisesti liikenteelle. Rata oli tarkoitus tukea maanantaina raiteentukemiskoneella. Lämpötila nousi onnettomuuspäivänä +26 °C:seen.

Vastaavanlaisten tapahtumien ehkäisemiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että liikenteelle väliaikaisesti luovutetuille, keskeneräisille ratatyömaille tulee ratatyömaan suunnitelmissa määrätä olosuhderajoitukset. Olosuhderajoitusten tarkoituksena olisivat selkeät rajat sille, milloin rata ei ole enää liikennöitävässä kunnossa hellekäyrän syntymisvaaran tai muun olosuhteista riippuvan muutoksen vuoksi.

C3/2004R Tutkintaselostus (pdf, 2.09 Mt)

Julkaistu 8.5.2004