R2021-S1 Teematutkinta kaupunkiraideliikenteessä tapahtuneista onnettomuuksista ja vaaratilanteista

‍Tutkinnan tavoitteena oli selvittää kaupunkiraideliikenteen turvallisuuden nykytilaa.

Tutkinnassa tarkasteltiin kaupunkiraideliikenteen toimijoiden poikkeamailmoitusten pohjalta laadittua tilastotietoa raitioliikenteestä vuodelta 2021 ja metroliikenteestä vuosilta 2020–2021. Lisäksi tarkasteltiin tutkinnan aikana tapahtuneita onnettomuuksia ja vaaratilanteita ajanjaksolta 1.1.–30.6.2022 ja esitettiin esimerkkejä kaupunkiraideliikenteen onnettomuuksista ja tapahtumista. Tutkinnassa hyödynnettiin kaupunkiraideliikennettä koskevaa lainsäädäntöä, määräyksiä ja ohjeistusta. Tarkastelun pohjalta laadittiin turvallisuussuosituksia.

Metro- ja raitioliikennettä käsitellään usein yhtenä liikennemuotona. Ne eroavat kuitenkin oleellisesti toisistaan, ja pelkästään toimintaympäristöjensä vuoksi niiden turvallisuuden kehittäminen edellyttää eriytettyjä mittareita ja tavoitteita.

Metroliikenteessä luvaton radalla liikkuminen oli yleisin vaaratekijä. Asemilla on esteetön kulku rata-alueelle eikä nykyinen valvontaan perustuva menettely riitä. Toinen merkittävä havainto oli poikkeusopasteen lähes päivittäinen käyttäminen vikatilanteiden vuoksi. Poikkeusopastetta käytettäessä ohitetaan osa turvajärjestelmistä.

Sekä metro- että raitioliikenteessä ilmeni tilanteita, joissa ovet avautuivat väärältä puolelta altistaen matkustajat vaaratilanteeseen. Kaikessa kalustossa sitä ei ole estetty teknisesti. Helsingin metro- ja raitioliikenteessä havaittiin useita toistuvia vikakeskittymiä esimerkiksi vaihteissa ja opastinjärjestelmissä. Ilmoitusjärjestelmän luonteesta johtuen toistuvien vikojen turvallisuusvaikutukset saattavat jäädä huomioimatta.

Raitioliikenteessä tapahtuu huomattavan paljon pieniä onnettomuuksia ja vaaratilanteita. Tyypillisesti muut tienkäyttäjät eivät tiedosta raitioliikenneonnettomuuksien riskien vakavuutta tai toimivat sääntöjen vastaisesti. Vahingot jäävät kuitenkin useimmissa tapauksissa vähäisiksi raitioliikenteen verrattain alhaisen nopeuden ansiosta.

Onnettomuuksien ja vaaratilanteiden välttämiseksi ja kaupunkiraideliikenteen turvallisuuden kehittämiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että:

  1. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy selvittää ratkaisuja, joilla tehostetaan valvontaa ja pyritään estämään asiaton pääsy rata-alueelle
  2. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy selvittää mahdollisuutta estää teknisesti ovien avaus väärältä puolelta metro- ja raitioliikennekalustossa.
  3. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy kehittää metroverkon turvalaitteita raiteen vapaanaolon valvonnan osalta siten, että tarve poikkeusopasteen käytölle vähenee.
  4. Kaupungit, joiden alueella on raitioliikennettä, huomioivat katujen ja kevyenliikenteen väylien suunnittelussa raitioliikenteen erityispiirteet ja pyrkivät suunnittelemaan liikennejärjestelyt siten että ne ohjaavat muut tienkäyttäjät toimimaan turvallisesti ja sääntöjen mukaan.
  5. Liikenne- ja viestintävirasto varmistaa, että kaupunkiraideliikenteen poikkeamien ilmoitus- ja käsittelymenettelyissä toimijat erottelevat turvallisuuteen liittyvät asiat selkeästi vikailmoituksista ja että turvallisuuspoikkeamat käsitellään ja analysoidaan järjestelmällisesti.
  6. Liikenne- ja viestintävirasto määrittelee turvallisuustavoitteet sekä niiden seurantatavat metro- ja raitioliikenteelle.

Liitetiedostot

Julkaistu 20.6.2023