R2021-02 Tavarajunan suistuminen Vesangassa 3.7.2021

Jyväskylästä Alavudelle tyhjiä puutavaravaunuja kuljettaneen tavarajunan kuusi viimeistä vaunua suistuivat kiskoilta Jyväskylän ja Haapamäen välisellä rataosalla Vesangassa 3.7.2021. Onnettomuudesta ei aiheutunut henkilö- tai ympäristövahinkoja. Rata vaurioitui noin 1400 metrin matkalta. Onnettomuuden aineelliset vahingot olivat yhteensä noin 167000 euroa. Rataosa oli onnettomuusalueen raivaus- ja korjaustöiden vuoksi suljettuna raideliikenteeltä 3.–7.7.2021.

Rataosalle oli vuosina 1997–2002 tehty peruskorjaus. Soratukikerroksen päälle oli lisätty vajaa sepelikerros, joka antoi radalle nykymääräysten mukaista tukirakennetta heikomman perustan. Radan perusparannuksen yhteydessä oli käytetty kierrätettyjä kiskoja, joiden kiskojatkosten poraukset olivat jääneet osittain epätarkoiksi. Käytössä radan tukikerroksen lujuusominaisuudet olivat heikentyneet entisestään. Radan heikentynyt tukirakenne, huonosti toimivat kiskojatkokset ja puiset ratapölkyt muodostivat kokonaisuuden, joka oli alttiimpi junaliikenteen ja luonnonvoimien aiheuttamille kuormituksille.

Kevään ja kesän 2021 aikana Väylävirasto teetti rataosan kunnossapitoon kuuluvia pölkynvaihtotöitä. Töiden suunnittelua varten rataosalle tehtiin kevättalvella ja keväällä 2021 kävelytarkastuksia, joissa radan kuntoa arvioitiin silmämääräisesti ja huonokuntoiset ratapölkyt merkittiin vaihtamista varten. Urakoitsija havaitsi tarkastuksissa rataosalla toimimattomia kiskojatkoksia, joista raportoitiin tilaajavirastolle.

Touko- kesäkuussa 2021 kunnossapitourakoitsija aloitti rataosalla ratapölkkyjen vaihtotyöt. Vaihtotyön yhteydessä, ja raiteen koneellisessa tuennassa radan tukikerroksen vakaus heikkeni. Pölkynvaihtotöitä tehtiin kesän kuumimman hellejakson aikana. Helteiden vuoksi pölkkyjen vaihto pyrittiin tekemään kello 5.00–11.00 välillä. Lämpötiloja seurattiin mittaamalla, mutta ratakiskon lämpötiloja ei kirjattu muistiin.

Ratatöitä johtaneet esimiehet valvoivat ratatöiden sujumista etätyönä sekä kaksi kertaa viikossa tapahtuneilla työmaakäynneillään. Käytännössä ratapölkkyjen vaihtotöiden sujumista ja laatua ratatyömaalla valvoi kuitenkin tehtävään määrätty rata-asentaja.

Tavaravaunujen suistuminen aiheutui tavarajunan alla muodostuneista kahdesta erillisestä sivuttaissiirtymästä, eli hellekäyrästä1. Helteiden jatkuessa ratatöiden vuoksi entisestään heikentynyt radan tukikerros ei pystynyt tukemaan kiskoja riittävästi. Huonokuntoiset kiskojatkokset eivät kiskojen kuumentuessa joustaneet riittävästi, mikä osaltaan myötävaikutti hellekäyrien syntymiseen.

Rataosalla todettiin hellekäyriä ennen onnettomuutta ja sen jälkeen. Ratatöiden aikana kesäkuun puolessavälissä havaittu hellekäyrä käsiteltiin normaalitoiminnan poikkeamana, eikä meneillään olleita ratapölkkyjen vaihtotöitä keskeytetty. Onnettomuutta seuraavana päivänä havaittiin uusi hellekäyrä, mutta siitä ei aiheutunut vaaratilannetta, koska rataosa oli suljettuna raideliikenteeltä onnettomuuden vuoksi.

Hellekäyrä aiheuttaa aina vakavan rautatieonnettomuuden vaaran. Heikentyneen tukikerroksen radoilla riskit hellekäyrille kasvavat ilmastonmuutoksen radan rakenteelle aiheuttaman lisärasituksen takia. Pitkät hellejaksot ja suuremmat sademäärät lisäävät tulevaisuudessa radan kunnossapidon haasteita.

Rautatieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi ja hellekäyristä aiheutuvien onnettomuuksien estämiseksi Onnettomuustutkintakeskus antaa seuraavat suositukset:

1. Väylävirasto ohjeistaa, että valmisteltaessa päällysrakenteeseen kohdistuvia ratatöitä rataosilla, missä tukikerros on heikentynyt, tutkitaan tukikerroksen ja kiskojatkosten kunto ja huomioidaan ne töiden suunnittelussa, aikataulutuksessa ja toteutuksessa. Lopputarkastuksessa on varmistettava erityisesti raiteen sivuttaisvoimien kesto.

2. Väylävirasto ohjeistaa kirjaamaan ratatöissä säännöllisesti ylös kiskon lämpötilat ja että ratatöitä johtavat ja valvovat tahot seuraavat niiden kehitystä reaaliaikaisesti ja ryhtyvät tarvittaessa toimenpiteisiin.

3. Väylävirasto määrittelee selkeästi ratatöiden keskeytyskriteerit, päätöksestä vastuussa olevan tahon ja keskeytyksestä aiheutuvien kustannusten kohdentamisen.

4. Liikenne- ja viestintävirasto painottaa turvallisuusjohtamisjärjestelmiä auditoidessaan muutostilanteiden lisäksi päivittäistoiminnassa tapahtuvien poikkeamien seurantaa ja niiden kautta tunnistettujen riskien arviointia ja hallintaa.


1 Teräskisko laajenee lämmön vaikutuksesta ja pyrkii pakottamaan kiskon irti kiinnityksestään tai siirtämään raidetta sivusuunnassa, jolloin puhutaan hellekäyrästä.

Liitetiedostot

Julkaistu 19.4.2022