R2019-01 Tavarajunan törmääminen työkoneeseen Puhoksen ja Kesälahden välillä 9.12.2019

Maanantaina 9.12.2019 kello 15.00 Joensuusta Kouvolaan matkalla ollut tavarajuna törmäsi Kesälahden ja Puhoksen välillä radalla maanäytteiden otossa käytettyyn kairakoneeseen. Onnettomuuspaikka sijaitsee 15 kilometriä Kiteen rautatieasemalta etelään.

Kairakoneenkuljettaja ohjasi konetta selin ja sivuttain tavarajunan tulosuuntaan. Kairakoneenkuljettaja sattui vilkaisemaan taakseen ja näki lähestyvän junan valot. Hän varoitti työssä mukana ollutta maanäytteenottajaa, joka siirtyi turvaan radan itäpuolelle. Kairakoneenkuljettaja laittoi pölkyn kiskoja vasten, jotta pystyisi peruuttamaan koneen pois raiteelta länsipuolelle rataa. Kuljettajan peruuttaessa kairakonetta raiteelta, se kääntyi poikittain, jolloin veturinkuljettaja hahmotti koneen sekä kaksi henkilöä. Veturinkuljettaja antoi äänimerkin ja jarrutti. Junan nopeus oli tällöin 62 km/h. Kairakone oli jo melkein pois raiteelta, kun veturin etukulma osui sen vasempaan etukulmaan nopeudella 30 km/h.

Kukaan ei loukkaantunut, mutta kairakone vaurioitui pahoin ja veturin esteenraivaajan kulmaan tuli vaurioita. Raiteeseen tai ratalaitteisiin ei tullut vaurioita. Onnettomuudesta aiheutuneet kokonaiskustannukset olivat noin 100 000 euroa. Junaliikenne keskeytyi onnettomuuspaikalla noin 50 minuutiksi.

Ratatyövastaava oli tehnyt ratatyöilmoituksen erehdyksessä väärälle rataosalle. Hän ei ollut paikantanut ratatyötä RUMA-sovelluksen (Rataurakoitsijan mobiilialusta) GPS-ominaisuudella, eikä liikenteenohjaus tarkistanut GPS-paikannuksen käyttöä. GPS-paikannuksen tarkkuus olisi riittänyt paikantamaan ratatyön oikealle alueelle. Ratatyövastaava ei myöskään ollut tarkistanut ennen radalle nousua sijaintiaan radan elementeistä eikä paikantamismerkeistä. Liikenteenohjaaja ei ollut puheviestinnässä myöskään varmistanut ratatyön sijaintia näiden avulla.

RUMA-järjestelmän karttakaavio ei tue ratatyöpaikan hahmottamista erityisesti linjaosuuksilla. Liikenteenohjaajat joutuvat käyttämään useita eri tietojärjestelmiä ja niiden karttoja. Järjestelmät eivät vaihda tietoa keskenään. Ratatöiden paikantamisen koulutuksessa ja osaamisessa on yleisesti puutteita, eivätkä ratatyövastaavat täysin hyödynnä RUMA-sovelluksen ominaisuuksia.

Vastaavanlaisten onnettomuuksien välttämiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Liikenne- ja viestintävirasto varmistaa seuraavien suositusten toteutumisen:

1. Väylävirasto määrää GPS-paikannuksen pakolliseksi ratatöiden paikantamisessa.

2. Väylävirasto yhdenmukaistaa ohjeistuksen paikantamisesta rataverkolla siten, että liikenteenohjauksen ja ratatyövastaavan välisessä puheviestinnässä käytetään radan elementtien lisäksi tarvittaessa paikantamismerkkejä.

3. Väylävirasto yhdenmukaistaa ratatöiden paikantamisessa käytettävät karttapohjat.

4. Väylävirasto korostaa ratatyöyritysten koulutusten auditoinneissa osaamisen varmistamista.


R2019-01 Tutkintaselostus (pdf, 2.58 Mt) R2019-01 Yhteenvetotaulukko (pdf, 0.01 Mt)

Julkaistu 11.8.2020