Y2023-01 Väliaikaisen telinesillan sortuminen Espoon Tapiolassa 11.5.2023

Espoon Tapiolassa sortui väliaikainen telinesilta 11.5.2023. Sillan mukana putosi ja loukkaantui 22 lasta ja yksi aikuinen.

Telinesilta oli osa Tapiolan alueen väliaikaisia kulkujärjestelyjä. Espoon kaupunki oli tilannut sillan alueella toimineelta telinerakennusyritykseltä vuonna 2021. Sillan tilaaminen oli tehty kokonaispalveluhankintana ilman määrämuotoisia prosesseja. Tilaajana toiminut kaupunkitekniikan keskus ei asettanut sillalle teknisiä vaatimuksia ja ulkoisti sillan turvallisuuden telineyritykselle.

Sillan toteuttaminen ei ollut mahdollista telinevalmistajan telineohjeen tarjoamilla tyyppiratkaisuilla, joten suunnittelu olisi edellyttänyt rakennesuunnittelua ja eurokoodien soveltamista. Silta suunniteltiin kuitenkin riittämättömällä osaamisella, joten rakenteista tuli vaatimuksiin nähden monin tavoin heikot. Suunnitelmiin ei kohdistunut ulkopuolista tai viranomaisen tarkastusmenettelyä. Sillan kokoamisen aikana sillan suunnitelmiin tehtiin muutoksia, joiden vaikutusta turvallisuuteen ei myöskään tarkasteltu. Sillan valmistuttua se oli rakenteeltaan riittämätön ja käyttötarkoituksessaan vaarallinen. Sillan turvallisuuspuutteita ei havaittu suunnittelu-, kokoamis- tai käyttöönottovaiheessa eikä käytönaikaisissa viikkotarkastuksissa.

Kunnan yleisillä alueilla sijaitseviin väliaikaisiin siltoihin ei kohdistu viranomaisvalvontaa. Myös pysyvät siltarakenteet on jätetty rakentamisen lupamenettelyjen ulkopuolelle, ohjaava lainsäädäntö on epäselvää eikä valvovaa viranomaista ole. Ympäristöministeriö tai liikenne- ja viestintäministeriö eivät tunnista kuntien yleisellä alueella tapahtuvan siltojen rakentamisen kuuluvan hallinnonalaansa. Myöskään aluehallintoviraston työsuojelu ei valvo telinerakennelmia, jotka sijoittuvat rakennustyömaiden ulkopuolelle.

Onnettomuuspaikalla avun antaminen aloitettiin nopeasti. Tapahtuma käynnisti usealla viranomaisella suuronnettomuustilanteen edellyttämät toimenpiteet. Pelastustoiminta oli tehokasta ja suuri määrä potilaita kuljetettiin sairaaloihin nopeasti. Pelastustoimintaan osallistuneiden toimijoiden välisessä kommunikaatiossa oli kuitenkin ongelmia, koska kaikki toimijat eivät noudattaneet suunniteltuja ja harjoiteltuja suuronnettomuustilanteen edellyttämiä toimintamalleja kaikilta osin. Loukkaantuneiden psykososiaalisen tuen suuri tarve edellytti sosiaali- ja kriisipäivystysten yhteistoimintaa.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että

• Ympäristöministeriö kehittää yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa menettelyt, joiden avulla myös kuntien pysyvät ja väliaikaiset sillat päätyvät vaatimusten mukaiseen suunnittelu ja toteutusprosessiin. Olennaista on, että oikeanlainen prosessi ja vaatimukset ovat selkeitä ja alan toimijoiden tiedossa ja että kaikki sillat suunnitellaan, tehdään ja valvotaan niiden mukaisesti.
• Rakennusteollisuus ry:n telinejaosto ohjeistaa menettelyt, joilla telineala tunnistaa vaativat rakenteet ja pystyy järjestämään suunnitteluun ja toteutukseen riittävän osaamisen.

Liitetiedostot

Y2023-01 Espoo [pdf, 3.6 MB]

Julkaistu 28.2.2024