C2/2010L Lento-onnettomuus Siilinjärvellä 20.1.2010

Siilinjärven Lehdonkylässä tapahtui keskiviikkona 20.1.2010 kello 11.26 lento-onnettomuus, jossa sähkölinjan tarkastuslennolla ollut Cessna TU206G -tyyppinen lentokone putosi maahan ja tuhoutui. Lentokoneen ohjaaja ja matkustajana ollut voimajohtotarkastaja loukkaantuivat lievästi.

Lentokone lähti sähkölinjan tarkastuslennolle Kuopion lentoasemalta ja saavutti tarkastettavan linjan noin kolmen minuutin kuluttua lentoonlähdöstä 30–90 metrin tarkastuskorkeudella maanpinnasta. Ohjaaja sääti lentonopeuden 80–90 solmuun, jolloin moottorin teho tuli säätää selvästi tavanomaista matkalentotehoa pienemmäksi. Noin kaksi minuuttia tarkastuksen aloittamisen jälkeen ohjaaja totesi lentokoneen moottorin käyvän epätasaisesti ja karkeasti menettäen samalla tehoaan. Tekemistään toimenpiteistä huolimatta ohjaaja ei saanut palautettua moottorin tehoa, jolloin lentonopeus hidastui ja jo ennestään pientä lentokorkeutta oli laskettava nopeuden säilyttämiseksi. Pian ohjaaja totesi lennon päättyvän pakkolaskuun ja teki siitä radiopuhelimella ilmoituksen lennonjohdolle. Metsään tapahtuneen pakkolaskun aikana ohjaaja onnistui säilyttämään lentokoneen hallinnan siten, että henkilövahingoilta vältyttiin. Lentokone tuhoutui.

Tutkinnassa keskityttiin lentokoneen moottorin ja sen käyntiin vaikuttavien laitteiden tutkimiseen. Moottori purettiin, mutta siitä ei löytynyt mitään mekaanista vikaa tai vauriota, joka olisi voinut aiheuttaa käyntihäiriön. Lentokoneen polttoainejärjestelmä oli kunnossa ja käytetty polttoaine oli puhdasta ja vaatimukset täyttävää. Moottorihäiriöön liittyvien tekijöiden selvittämiseksi lennettiin vertailulento, jolla jäljiteltiin onnettomuuteen johtaneella lennolla käytettyjä moottorin tehoasetuksia ja seurattiin moottorin käyttäytymistä muutettaessa moottorin säätimien asentoja sekä käytettäessä magneettokytkintä ja sähköistä polttoainepumppua. Moottorihäiriötä ei saatu ilmenemään. Tutkinnassa kävi ilmi, että ohjaajalla ei ollut koulutusta eikä kokemusta matalalentämiseen eikä linjantarkastuslentoihin. Myös ohjaajan lentokokemusta onnettomuuskonetyypillä voidaan pitää vähäisenä. Lennolla tämä ilmeni rutiinin puuttumisena, mikä osaltaan johti ohjaajan puutteelliseen toimintaan häiriötilanteessa.

Onnettomuuden syynä oli lennolla ilmennyt moottorin käyntihäiriö, joka tehonmenetyksen seurauksena johti valmistelemattomaan pakkolaskuun maastoon. Moottorin käyntihäiriö oli todennäköisesti seurausta moottorin liian laihasta polttoaineseoksesta. Tilanteen syntymiseen vaikuttivat sekä ohjaajan toiminta moottorin käsittelyssä että alhainen ulkoilman lämpötila. Häiriötilanteen kehittymiseen onnettomuudeksi vaikutti ohjaajan toiminta hänen jättäessään rikastamatta polttoaineseosta moottorin käyntihäiriön alkamisen jälkeen. Myötävaikuttavana tekijänä oli ohjaajan kokemattomuus matalalla lennettäviin lentoihin sekä niihin tarvittavan koulutuksen puuttuminen.

Tutkintalautakunta antoi lentoyritykselle turvallisuussuosituksen tarkistaa lentotoimintaohjeensa mukaista ohjaajan koulutusvaatimusta siten, että se sisältää matalalentojen turvalliseen toteuttamiseen tarvittavan teoria- ja lentokoulutuksen.

C2/2010L Tutkintaselostus (pdf, 1.15 Mt)

Julkaistu 15.11.2011