C1/2008L Liikennelentokoneen siivenkärjen osuminen matkatavarakatokseen Lappeenrannassa 12.2.2008

Lappeenrannan lentoasemalla tapahtui tiistaina 12.2.2008 klo 00.19 Suomen aikaa vaaratilanne, kun SAAB 340B -tyyppisen liikennelentokoneen oikean siiven kärki osui matkatavarakatoksen nurkka tolppaan. Koneessa oli yhdeksän matkustajaa ja kolmen hengen miehistö. Onnettomuustutkintakeskus asetti tapausta tutkimaan tutkintalautakunnan, jonka puheenjohtajaksi määrättiin tutkija Ari Huhtala ja jäseniksi tutkijat Hannu Halonen ja Asko Nokelainen. Tutkintalautakunnan kutsumina asiantuntijoina olivat tutkijat Päivikki Eskelinen-Rönkä ja Esko Lähteenmäki.

Reittilennolla ollut Job Air’in lento JBR039 Helsinki-Vantaalta laskeutui Lappeenrantaan klo 00.15. Rullauksen aikana ohjaajat ilmoittivat lennonjohdolle koneessa ilmenneestä hydraulijärjestelmään liittyvästä ongelmasta ja pysäyttivät lentokoneen rullaustielle. Tämän jälkeen ohjaajat rullasivat hitaasti asematasolla ja pysäköivät koneen hieman etäämmälle normaalista seisontapaikasta. Miehistö aloitti moottoreiden sammutustoimenpiteet lepouttamalla potkurit. Kone ryntäsi yllättäen liikkeelle päin lentoasemarakennuksen yhteydessä olevaa matkatavarakatosta. Tällöin moottorit sammutettiin sulkemalla polttoainehanat. Ohjaajat saivat muutettua hieman koneen kulkusuuntaa vasemmalle, jolloin koneen oikean siiven kärki osui katoksen nurkkatolppaan ja kone pysähtyi paikoilleen moottorit sammuneina. Vaaratilanteesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Lappeenrannan lennonjohtaja ilmoitti tapahtumasta klo 00.26 Etelä-Suomen lennonvarmistuskeskukseen, joka ilmoitti asiasta Onnettomuustutkintakeskukseen.

Lentokonetta tutkittaessa havaittiin, että vasemman laskutelineen sisemmän pyörän jarruputken kulmaliitin oli murtunut ja hydraulinestettä oli vuotanut maahan rullauksen aikana. Murtuneessa liittimessä ja laskutelineessä oli keltaista maalia.

Tapahtuman jälkeisenä aamuna Helsinki-Vantaan lentoaseman kunnossapitohenkilöstö löysi rullaustien WK suulta rikkoutuneen rullaustien valokalusteen. Kalusteen keltainen varsi oli naarmuuntunut ja siinä oli mustia kumista jääneitä jälkiä. Tutkinnassa todettiin, että edellisen laskeutumisen yhteydessä Helsinki-Vantaan lentoasemalla lentokoneen vasemman laskutelineen pyörät olivat osuneet rullaustien valokalusteeseen. Osuman seurauksena vasemman laskutelineen sisemmän pyörän jarruputken kulmaliitin oli murtunut.

Tapahtuman syy oli varomaton, käytännössä jarruttoman lentokoneen moottoreiden sammutustoimenpiteiden aloittaminen liian lähellä terminaalirakennusta. Tämän seurauksena oli potkureiden haukkaus ja lentokoneen ryntääminen päin matkatavarakatosta.

Tutkintalautakunta antoi kaksi turvallisuussuositusta, joista ensimmäisessä lentoyhtiötä suositettiin varmistumaan siitä, että yhtiön ohjaajilla on riittävä koulutus epänormaalien tilanteiden varalle. Toisessa turvallisuussuosituksessa lentoyhtiötä kehotetaan varmistumaan siitä, että yhtiöllä on käytettävissään riittävän laadukkaat lennonrekisteröintilaitteet.

Suomen ilmailuviranomaisella eikä Tšekin ja Ruotsin onnettomuustutkintaviranomaisilla ollut lausuttavaa tutkintaselostukseen. Myöskään Finavialla ja lentokoneen valmistajalla ei ollut lausuttavaa tutkintaselostukseen. Job Air – Central Connect Airlines s.r.o. esittää lausunnossaan tarkennuksia tutkintaselostukseen. Tarkennukset on huomioitu tutkintaselostuksessa.

C1/2008L Tutkintaselostus (pdf, 0.8 Mt)

Julkaistu 12.2.2008