C7/2006L Kiitotieltä sivuun ajautuminen Seinäjoella 11.12.2006

Seinäjoen lentoasemalla sattui 11.12.2006 klo 20.56 Suomen aikaa vaaratilanne, kun ATR 42-tyyppinen liikennelentokone ajautui laskukiidossa hetkellisesti kiitotieltä sivuun. Koneessa oli 27 matkustajaa ja kolmen hengen miehistö. Onnettomuustutkintakeskus asetti tapausta tutkimaan tutkintalautakunnan, jonka puheenjohtajaksi määrättiin tutkija Jouko Koskimies ja jäseneksi erikoistutkija Hannu Melaranta. Tutkintalautakunnan kutsumina asiantuntijoina olivat DI Markku Roschier sekä FT, äänitutkija Päivikki Eskelinen-Rönkä.

Aikataulunmukaisella Finnish Commuter Airlines Oy:n reittilennolla Helsinki-Seinäjoki-Kokkola ollut ATR 42 lähestyi pimeällä 11.12. klo 20.50 Seinäjoen lentoaseman kiitotietä 32 puuskaisessa sivutuulessa. Tuuli oli ATIS-tiedotteen mukaan 180 astetta 12 solmua, puuskissa 22 solmua. Koneen ylitettyä ulkomerkin (PSJ) lennontiedottaja ilmoitti koneelle kahden minuutin tuulihavaintona tuulen suunnaksi 190 astetta ja voimakkuudeksi 10 solmua, puuskissa 16 solmua. Kapteeni päätti tehdä lähestymisen kiitotielle 32, koska hänen viimeksi samansa tuulitiedot eivät ylittäneet koneen käsikirjassa annettuja rajoituksia. Laskukiidon puolivälissä kone alkoi voimakkaasti ajautua vasemmalle. Miehistön toimenpiteistä huolimatta kone ajautui noin 700 m päässä kiitotien alusta lukien 30 m leveän kiitotien ulkopuolella olevalle 2,5 metriä leveälle reunakaistalle, joka oli hiekansekaista kivimursketta. Koneen vasen pääteline kulki murskeella noin 115 metriä ja enimmillään noin 2 metriä päällysteen ulkopuolella. Laskutelineen pyörät painuivat muutamia senttimetrejä kivimurskeeseen. Laskuteline osui kahteen kiitotien reunavalaisimeen, jotka särkyivät ja koneen vasemman päätelineen luistonestojärjestelmän johdotus katkesi. Kapteeni sai ohjattua koneen takaisin kiitotielle ja rullasi sen asematasolle. Vaurioiden toteamisen jälkeen jatkolento peruutettiin.

Seinäjoen lennontiedottaja ilmoitti tapahtumasta Etelä-Suomen lennonvarmistuskeskukselle klo 22.44. Se ilmoitti asiasta Onnettomuustutkintakeskukselle klo 22.47. Onnettomuustutkintakeskus pyysi klo 23 Seinäjoen kihlakunnan poliisia käymään tapahtumapaikalla ja suorittamaan paikkatutkinnan. Ohjaajien alkometri-puhalluskokeen tulos oli molempien osalta 0,00 promillea.

Tutkinnassa selvisi, ettei koneessa ollut mitään sellaista vikaa, joka olisi voinut aiheuttaa tapahtuman. Tapahtuman ajankohtana sää oli pilvinen ja kostea. Tuuli oli etelänpuoleinen ja puuskainen. Kiitotie oli märkä, mutta jarrutustehot olivat hyvät.

Koneen ajautumisen kiitotien ulkopuolelle aiheutti tapahtumaketju, jossa oli useita toisiinsa vaikuttaneita tekijöitä. Näitä olivat

  • laskusuunnan valinta myötätuuleen,
  • laskukiidon keskivaiheilla koneeseen osunut voimakas vasemmalta tullut sivutuulipuuska, joka muutti koneen kulkusuunnan odottamatta vasemmalle,
  • kiitotien märkyys, jolloin kone jossain määrin luisti sivuttain,
  • kiitotien leveys ei riittänyt koneen kulkusuunnan oikaisemiseen,
  • ohjaajan pyrkimys oikaista suunnanmuutosta sivuperäsimellä, mutta sivuperäsimen teho ei nopeuden pienentyessä ollut yksinään riittävä,
  • kapteeni ei kuullut perämiehen ilmoitusta "70", jonka vuoksi hän myöhästyi nokkapyöräohjauksen käyttöönotossa,
  • kapteenin vähäinen kokemus ATR-päällikkönä.

Tutkintalautakunta antoi yhden Euroopan ilmailuturvallisuusviranomaiselle (European Aviation Safety Agency, EASA) kohdistetun turvallisuussuosituksen.

C7/2006L Tutkintaselostus (pdf, 1.01 Mt)

Julkaistu 13.5.2006