L2019-E3 Airbus A319 lentokoneen OH-LVA päälaskutelineen rengasvaurio Vaasa-Helsinki lennolla 6.4.2019

Raportti Airbus A319 lentokoneen päälaskutelineen rengasvaurion alustavasta tutkinnasta Vaasa-Helsinki lennolla 6.4.2019 on valmistunut. Laskutelineen renkaan rikkoontuminen aiheutui jarrun lukkiintumisesta rullauksen aikana.

Finnairin Airbus A319 lentokone, rekisteritunnus OH-LVA, siirtolennettiin Prahassa tehdystä huollosta huolto-ohjelman mukaisesti Helsinkiin perjantaina 5.4.2019. Koneella lennettiin ensimmäinen huollon jälkeinen kaupallinen lento Helsinki-Vaasa samana iltana, jonka aikana koneen diagnostiikkajärjestelmä antoi vikakoodin laskutelineiden toimintahäiriöstä, joka kuitenkin nollautui lentäjien tehtyä nollaustoimenpiteet. Laskeutumisen ja rullauksen aikana jarrut toimivat normaalisti.

Seuraavana päivänä 6.4.2019 aamulla kone lähti 4 minuuttia aikataulusta jäljessä lennolle AY322 Vaasasta Helsinkiin. Liikkeelle lähtiessä konetta ohjannut kapteeni testasi jarrut, jolloin koneessa tuntui nykäys ja kuului ääni jarrujen ottaessa kiinni napakasti, joka oli lentäjien mukaan normaali kylmillä jarruilla. Tämän jälkeen jarrut toimivat normaalisti ja kaikki indikaatiot koneen järjestelmissä näyttivät normaalia. Koneen rullatessa kohti kiitotietä saman tapainen nykäys toistui, joten kapteeni päätti pitää kiitotien päässä tehtävän käännöksen aikana pitää jarruja kevyesti päällä estääkseen nykäykset käännyttäessä. Nousukiidon aikana lentäjät havaitsivat pientä tärinää, joka kuitenkin vaimeni ennen 100 solmun nopeutta. Nousu tapahtui täysin normaalisti. Nousun jälkeen koneessa matkustajana ollut Finnairin siirtokapteeni soitti koneen matkustamon sisäpuhelimella ohjaamoon, ja kertoi nähneensä kiitotien päässä pöläyksen koneen vasemmasta laskutelineestä ja että laskutelineen rengas saattoi olla rikkoontunut.

Koneen lentäjät ottivat tämän jälkeen yhteyttä Vaasan lentokentälle ja pyysivät kiitotien tarkistusta. Kävi ilmi, että koneen toisen laskutelineen toinen pyörä oli rikkoutunut ja lentäjät päättivät jatkaa matkaa Helsinkiin, koneen hydraulijärjestelmän toimiessa normaalisti ja jarrujen lämpöjen pysyessä alhaalla. Lentäjät informoivat sekä Helsingin lennonjohtoa että matkustajia tilanteesta. Lasku Helsinkiin sujui normaalisti ja nopeutta hidastettiin alkuun vain moottorien avulla. Laskeutumisen jälkeen kone hinattiin asematasolle. Rikkoutunut rengas pyöri normaalisti laskun ja hinauksen aikana renkaan riekaleiden hakatessa laskutelinettä vasten. Lisäksi laskutelineestä havaittiin vuotavan hydraulinestettä.

Laskutelineen renkaan rikkoontuminen aiheutui jarrun lukkiintumisesta rullauksen aikana. Jarrun lukkiintumisen syynä oli todennäköisesti toimintahäiriö jarrua ohjaavassa venttiilissä. Venttiilin vaihdon jälkeen koneen jarrujärjestelmä on toiminut ongelmitta. Lentäjillä ei ollut mahdollista havaita jarrun lukkiutumista rullauksen ja nousukiidon aikana, koska koneen järjestelmät eivät valvo asiaa. Havaittuaan tilanteen koneen miehistö toimi ohjeiden mukaisesti eikä tilanteesta aiheutunut lisävaaraa.

Onnettomuustutkintakeskus on alustavan tutkinnan perusteella päättänyt, että tapauksen erityispiirteet eivät edellytä varsinaista tutkintaa.

Lisätietoja: Johtava tutkija Ismo Aaltonen, p. 02951 50703

L2019-E3 Raportti alustavasta tutkinnasta (pdf, 1.03 Mt)

Julkaistu 17.6.2019