2023-S17 Omavalvontasuunnitelman kehittäminen
Suosituksen perustelu
Palveluasumisyksiköiden tärkein työkalu asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi on omavalvontasuunnitelma, joka ohjaa arjen käytännön työtä ja jota tulee jatkuvasti päivittää. Omavalvontasuunnitelmassa ohjataan riskien ja epäkohtien tunnistamiseen ja korjaamiseen. Hoivakodissa henkilöstöllä oli vaihtelevasti tietoa omavalvontasuunnitelmasta ja sen sisällöstä. Kuluttajakemikaalien säilytyksestä tai käytöstä ei ollut mitään mainintaa omavalvontasuunnitelmassa.
Suositus
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto kehittää yhteistyössä aluehallintovirastojen kanssa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien omavalvontasuunnitelmaa koskevia ohjeita siten, että niissä huomioidaan nykyistä selkeämmin asuinympäristön riskit, kuten kuluttajakemikaalien säilytys ja lukitukset
Suosituksen tarkennus
Asianmukainen riskien arviointi, tunnistaminen ja korjaaminen edellyttää palveluasumisyksiköissä säännöllistä ja johtopäätöksiä tuottavaa tarkastelua. Kuluttajakemikaaleihin ja niiden säilytykseen liittyvä turvallisuusriskien tunnistaminen perustuu palveluntuottajan omaan turvallisuuden hallintaan.
Tutkinta, jossa toistettu: ---
Toimenpiteet / perusteet
Omavalvontasuunnitelman laatimisessa ohjaa Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus. Asia on huomioitu omavalvontasuunnitelman mallipohjassa, jonka Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus on julkaissut. Omavalvontasuunnitelman mallipohja on laadittu julkisten ja yksityisten palveluntuottajien tueksi. Omavalvontasuunnitelman mallipohjassa on kohta: "Miten varmistetaan asumiseen tarkoitettujen toimitilojen ja toimintaympäristöjen turvallisuus esim. kuluttajakemikaalien turvallinen säilytys ja lukitukset."
Päivitetty 24.4.2025