2022-S12 Riskinarvion päivitys Dm12-kiskobussien junahenkilökunnan poistamisesta
Suosituksen perustelu
Riskiarvio junahenkilökunnan poistamisesta Dm12-kiskobussikalustosta oli tehty ajankohtana, jolloin kalusto oli juuri peruskorjattu, eikä tulipaloja ollut esiintynyt useaan vuoteen. Näin tulipaloa ja siitä aiheutuvaa matkustajien evakuointia ei pidetty merkittävänä riskinä eikä sen johdosta ryhdytty toimenpiteisiin. Merkittäväksi riskiksi ei myöskään tunnistettu tilannetta, jossa kuljettaja ei olisi toimintakykyinen tai matkustajat joutuisivat poistumaan junayksiköstä omatoimisesti jostain muusta syystä. Tutkituissa tapauksissa matkustajien onnistunut evakuointi ja henkilövahinkojen välttäminen on perustunut siihen, että kuljettaja on ollut toimintakykyinen ja lisäksi toiminut poikkeuksellisen järjestelmällisesti ja tehokkaasti.
Suositus
VR-Yhtymä Oy päivittää riskiarvion Dm12-kaluston junahenkilökunnan poiston vaikutuksista ja huomioi siinä erityisesti tulipalojen ja kuljettajan mahdollisen toimintakyvyttömyyden riskit.
Suosituksen tarkennus
Matkustajien omatoimisen poistumisen kannalta tärkeät ovien hätäopasteet vaativat tutkinnan havaintojen perusteella myös edelleen selkeyttämistä. Matkustajaturvallisuutta, esimerkiksi tilanteessa jossa kuljettaja on tullut toimintakyvyttömäksi, voidaan parantaa etenkin useammalla yksiköllä liikennöitävissä Dm12-junissa palauttamalla junahenkilökunta takaisin yksiköihin.
Tutkinta, jossa toistettu: ---
Toimenpiteet / perusteet
Toimintamallimuutoksen riskienarviointi on päivitetty elokuussa 2022. Dm12 kuljettajille on järjestetty evakuointikoulutus 2021 ja laadittu verkkoon tukimateriaali. Ohjaamoihin on lisätty uusitut kolmella kielellä olevat toimintaohjekortit hätätapauksia varten ja lisäksi ovien hätäavausohjeet on uusittu.
Päivitetty 3.4.2023