2021-S28 Kriittisten komponenttien tunnistaminen ja ennakkohuolto
Suosituksen perustelu
Onnettomuus osoitti, että kahdentamattoman komponentin mekaaninen vika pystyy aiheuttamaan uhan koko aluksen turvallisuudelle. Vaikka lapakulmien säätöjärjestelmä oli varustamossa tunnistettu kriittiseksi järjestelmäksi, komponenttien tasolla esiintyvien vikojen mahdollisuutta ei ollut tunnistettu eikä vikojen seurauksena syntyviä riskejä arvioitu. Lapakulmia ohjaavan venttiilin teknistä kuntoa ei tiedetty, koska venttiilin purkaminen ei kuulunut valmistajan antamaan lapakulmien säätöjärjestelmän huolto-ohjelmaan.
Suositus
Viking Line Oyj tarkentaa ennakkohuoltomenetelmiä koskevaa ohjeistusta niin, että kriittisten järjestelmien jatkuvan toiminnan kannalta välttämättömät komponentit tunnistetaan ja niiden kunto varmistetaan säännöllisesti, luotettavaa tapaa käyttäen. Välttämättömien komponenttien määräaikainen vaihtaminen uuteen on arvioitava käytön perusteella ja tarvittaessa sidottava aluksen telakointirytmiin.
Suosituksen tarkennus
---
Tutkinta, jossa toistettu: ---
Toimenpiteet / perusteet
Työ kriittisten järjestelmien ja komponenttien tunnistamiseksi on käynnissä. Viking Line katsoo, että arvioinnin systematiikassa tulee ottaa huomioon kokonaisnäkökulma, jossa kriittiset toiminnot ja kriittiset järjestelmät komponentteineen arvioidaan kattavasti varmistaen järjestelmien toiminnallisuus. Tunnistetut järjestelmät ja komponentit tulee tunnistaa ja selvittää järjestelmällisessä elektronisessa aluksen kunnossapitojärjestelmässä. Jokaisen tunnistetun komponentteja sisältävän järjestelmän osalta testit ja huolto dokumentoidaan ja raportoidaan ”suunnitellussa kunnossapitojärjestelmässä”. Ennen huoltopäiviä ja telakkakäyntejä järjestelmät tulee arvioida sovituin väliajoin. Viking Line panostaa entistä enemmän erilaisten kriittisten laitteiden huoltotiedotteiden saatavuuteen, ja varustamon yhteistyötä kriittisten laitetoimittajien kanssa tiivistetään. Viking Linellä on toistaiseksi ollut huoltotiedotteita koskevaa yhteistyötä nimenomaan potkurimekaniikan palveluntarjoajan kanssa, eli koskien tekniikkaa, jota voidaan pitää pohjakosketuksen juurisyynä. VL:n tulee tuoda myös huoltotiedotekysymys meriturvallisuustyökomiteoiden käsiteltäviksi. Raportointia yleisesti sekä suunniteltua kunnossapitoa koskevaa ja suunnitellun kunnossapidon järjestelmässä tapahtuvaa raportointia koskeva koulutusohjelma on toteutettu. Muilta osin alusten kriittisten järjestelmien ja komponenttien arviointityötä tekee Viking Line MO teknisen osaston johdolla.
Päivitetty 10.12.2021