M2020-02 M/S Amorellan pohjakosketus ja rantaan ajaminen 20.9.2020 Långnäsin kaakkoispuolella

Viking Line -varustamon matkustaja-autolautta MS Amorella ajautui väyläalueen ulkopuolelle ja sai useita pohjakosketuksia Saaristomerellä Apteekkarin väylällä 20.9.2020. Onnettomuuden taustalla oli vika aluksen potkurien lapakulmia säätävässä järjestelmässä. Ohjailukyvyn palautumisen jälkeen alus ajettiin läheisen saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi ja matkustajien evakuoimiseksi. Myöhemmin alus irrotettiin rannasta ja ajettiin Turun korjaustelakalle.

Tutkinnassa havaittiin puutteita kriittisten laitteistojen huolto-ohjelmissa. Laitteistojen elinkaaren riskeihin liittyvä viestintä niiden valmistajien ja varustamon välillä osoittautui myös riittämättömäksi. Tutkinnassa havaittiin lisäksi, että tämän kaltaiset tilanteet edellyttävät aluksen kansi- ja konevahtihenkilöstöltä saumatonta ja nopeaa yhteistyötä välittömien korjaavien toimenpiteiden toteuttamiseksi.

Merellä tapahtuvassa poikkeustilanteessa viestintäkanavien toimivuudella ja käytettävyydellä on merkittävä rooli. Tutkinnassa havaittiin, että tämän kaltaisessa tilanteessa matkapuhelinverkko ylikuormittuu helposti ja satelliittipuhelinyhteys voi olla hidas hälytyskanava. VHF-meriradiopuhelinyhteys on määritetty säädöksissä ensisijaiseksi hätäliikenneyhteydeksi.

Liikenne- ja viestintäviraston toimivaltaan kuuluvia, alusten katsastamiseen liittyviä tehtäviä on siirretty luokituslaitoksille. Komentosillan muutosten vaikutusta navigointiturvallisuuteen ei valvota riittävästi. Onnettomuustutkinnassa on havaittu sama ilmiö myös aiemmin tutkituissa tapauksissa (M2019-01, M/S Skarvenin karilleajo ja M2019-03, L/A Merguksen ja M/S Finnswanin läheltä piti -tilanne).

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että

1. Viking Line Oyj tarkentaa ennakkohuoltomenetelmiä koskevaa ohjeistusta niin, että kriittisten järjestelmien jatkuvan toiminnan kannalta välttämättömät komponentit tunnistetaan ja niiden kunto varmistetaan säännöllisesti, luotettavaa tapaa käyttäen. Välttämättömien komponenttien määräaikainen vaihtaminen uuteen on arvioitava käytön perusteella ja tarvittaessa sidottava aluksen telakointirytmiin.

2. Viking Line Oyj kehittää komentosillan ja konevalvomon välistä yhteistyötä vikatilanteiden syiden selvittämisessä ja häiriötilanteiden hallinnassa.

3. Rajavartiolaitos kehittää meripelastuskeskusten työprosesseja ja työssä avustavan tekniikan käyttöä siten, että pystytään nopeaan tilannekuvan luomiseen, tehokkaaseen meripelastusyksiköiden hälyttämiseen ja tehtävänantoon sekä selkeän tilannekuvan ja -arvion jakamiseen yhteistoimintaosapuolille.

4. Liikenne ja viestintävirasto laatii alusten katsastajille ja valtuuttamilleen luokituslaitoksille soveltamisohjeet siitä, kuinka komentosiltajärjestelyjä koskevissa määräyksissä, kuten SOLAS V luvun säännössä 15 mainitut seikat todetaan SOLAS- ja non-SOLAS-alusten katsastuksissa, ja kuinka niitä koskevat puutteet saatetaan kuntoon.

Liitetiedostot

Julkaistu 7.9.2021