Yleisötapahtumien järjestäjät: Suomessa on Luvat- ja valvonta -palvelu, jota kannattaa käyttää!

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkinnan Selänpään lentopaikalla Kouvolassa 16.7.2023 sattuneesta onnettomuudesta, jossa taitolentokoneen ohjaaja kuoli ja lentokone vaurioitui korjauskelvottomaksi.

Onnettomuus sattui paikallisen ilmailuyhdistyksen järjestämässä perinteisessä ilmailutapahtumassa, jonka ohjelmassa oli taitolentoesitys. Esityksessä kaksi lentokonetta esitti ennalta harjoitellun pariesityksen sekä ylimääräiset sooloesitykset. Onnettomuus tapahtui ensimmäisessä sooloesityksessä. Ilmailutapahtuma keskeytettiin onnettomuuden jälkeen.

Onnettomuuteen johtaneissa taustatekijöissä ja tapahtumien kulussa oli kaksi oleellista toisiinsa liittyvää asiaa, joihin Onnettomuustutkintakeskus puuttuu myös turvallisuussuosituksilla. Turvallisuushavainnot liittyvät lentonäytöksiltä edellytettyihin turvallisuusvaatimuksiin ja toinen inhimillisiin tekijöihin eli niin sanottuun human factoriin.

Meillä on Suomessa olemassa hyvä Luvat- ja valvontapalvelu, mutta palvelusivusto ei ole tarpeeksi tunnettu tapahtumanjärjestäjien tai viranomaisten keskuudessa. Ilmailuyhdistys oli edellisvuosien tapaan toimittanut pelastuslaitokselle pelastussuunnitelman, jossa taitolentoesitys oli mainittu – mentiin siis tavaksi muodostuneella kaavalla. Pelastuslaitos ei kuitenkaan ohjannut yhdistystä olemaan yhteydessä muihin viranomaisiin – eikä yhdistys tätä myöskään oma-aloitteisesti tehnyt. Tässä tapauksessa olisi pitänyt hakea erillinen lentonäytöslupa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta. Tuo lupa olisi ohjannut muun muassa nimeämään lentonäytöksen johtajan, joka olisi tehtävänsä puitteissa puuttunut esimerkiksi minimikorkeuksien alittamiseen”, toteaa tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta.

Sooloesitys oli myös ennalta suunnittelematon. Ohjaajan lentolupakirja, ilmailulääketieteellinen kelpoisuustodistus ja näytöslentäjän hyväksymistodistus (PDA) olivat onnettomuushetkellä voimassa. Näytöslentäjän hyväksymistodistuksen taitoluokkaa oli kuitenkin korotettu kuukautta ennen onnettomuutta kaksi tasoa ylöspäin. Käytännössä taitoluokan korotus mahdollisti minimikorkeuden alentamisen 700 jalasta 400 jalkaan – eli lentokorkeutta pystyttiin alentamaan melkein puolella. Lentäjä teki esityksessä lattakierteen, jossa oikaisutoimenpiteet alkoivat yksinkertaisesti liian matalalta ja kone syöksyi metsään”, kertoo Kotiranta.

Onnettomuustutkintakeskus antaa onnettomuuden seurauksen kaksi turvallisuussuositusta, jotka liittyvät Luvat ja valvonta -palvelun tunnetuksi tekemiseen niin tapahtumajärjestäjien kuin viranomaistenkin keskuudessa, sekä näytöslentäjien hyväksymistodistuslupien myöntämisprosessiin.

Linkki tiivistelmään ja tutkintaselostukseen

Lisätiedot:
Tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta, puh. 02951 50703


Kuva: OTKES

Julkaistu 11.6.2024