L2023-02 Lento-onnettomuus Selänpään lentopaikalla 16.7.2023

Sunnuntaina 16.7.2023 paikallinen ilmailuyhdistys järjesti Selänpään lentopaikalla perinteeksi muodostuneen ilmailupäivän. Ilmailupäivän aikana oli muun muassa kalustoesittelyä, taitolentoesityksiä sekä mahdollisuus osallistua maksullisiin esittelylentoihin purjekoneilla, moottoripurjekoneella ja helikopterilla. Ilmailupäivää ja siihen liittyvää taitolentoesitystä oli mainostettu ja paikalla oli satoja ihmisiä.

Osana ilmailupäivän ohjelmaa oli taitolentoesitys, jossa kaksi taitolentokonetta esitti ennalta harjoittelemansa pariesityksen. Sen jälkeen lentäjät päättivät lentää ylimääräiset sooloesitykset. Ensimmäisessä sooloesityksessä ohjaaja haki näyttävyyttä riskialttiilla liikehdinnällä ja alitti näytöslentäjän hyväksymistodistuksessaan olevia minimikorkeuksia. Hän aloitti lattakierteen oikaisutoimenpiteet liian matalalta ja taitolentokone syöksyi jyrkässä kulmassa metsään. Ohjaaja kuoli törmäyksessä. Lentokone vaurioitui korjauskelvottomaksi.

Ilmailuyhdistykselle oli muodostunut tavaksi järjestää lentonäytös ilmailupäivänä.
Lentonäytöksen järjestäminen edellyttää turvallisuuteen liittyvien tiukempien vaatimusten täyttämistä. Lentonäytökselle ei ollut haettu vaadittua lentonäytöslupaa Liikenne- ja viestintävirastolta, mutta ilmailuyhdistys oli edellisvuosien tapaan toimittanut paikalliselle pelastuslaitokselle pelastussuunnitelman, jossa taitolentokoneiden mahdolliset esiintymiset oli mainittu. Pelastuslaitos ei tunnistanut tarvetta ohjata yhdistystä olemaan yhteydessä muihin viranomaisiin muun muassa lentonäytösluvan hakemiseksi

Ohjaajan lentolupakirja, ilmailulääketieteellinen kelpoisuustodistus ja näytöslentäjän hyväksymistodistus (PDA) olivat onnettomuushetkellä voimassa. Näytöslentäjän hyväksymistodistuksen taitoluokkaa oli korotettu kuukautta ennen onnettomuutta kaksi tasoa ylöspäin suoraan Intermediate-luokasta Unlimited-luokkaan. Taitolennon minimikorkeutta oli alennettu 700 jalasta 400 jalkaan. Ohjaajalla ei ollut hyväksymistodistuksessa vaadittua kykyä ja taitoa käsitellä ilma-alustaan turvallisesti suunnittelematonta lentonäytösohjelmaa suorittaessaan. Ohjaajan puutteellinen taito- ja tietotaso ei tullut ilmi näytöslentäjän hyväksymistodistuksen myöntämiseen liittyvässä menettelyssä.

Turvallisuuden parantamiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että:

  • Työ- ja elinkeinoministeriö varmistaa, että Luvat ja valvonta -palvelu tehdään tunnetuksi tapahtumajärjestäjille sekä viranomaisille.
  • Liikenne- ja viestintävirasto uudelleenarvio menettelyt näytöslentäjän hyväksymistodistuksen myöntämisestä siten, että riittävä taito-, tieto- ja turvallisuustaso lentotoiminnassa varmistetaan.

Liitetiedostot

Julkaistu 11.6.2024