Inhimillisen tekijän osuus raitioliikenneonnettomuuksien synnyssä sekä kuljettajaa tukevat raitioliikenteen turvajärjestelmät turvallisuustutkinnan keskiössä
Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) on käynnistänyt tutkinnan Espoossa 15.11.2024 tapahtuneesta raitiolinja 15 (Raide-Jokeri) raitiovaunun törmäyksestä päätepuskimeen. Tutkinnassa käsitellään myös muita raitiolinjalla 15 vuosina 2023–2024 tapahtuneita onnettomuuksia ja vaaratilanteita.
Onnettomuustutkintakeskus julkaisi kesäkuussa 2023 kaupunkiraideliikenteen teematutkinnan.
Onnettomuustutkintakeskus totesi tutkintaselostuksessa, että raitioliikenteessä erilaiset pienet onnettomuudet ja vaaratilanteet ovat arkipäivää. Tutkinnassa esiin nousi erityisesti raitiovaunuliikenteen ja muun liikenteen yhteensovittamisen ongelma.
”Mainitsimme tuossa aiemmassa tutkinnassa hitaan nopeuden vaikuttaneen siihen, että onnettomuuksien seuraukset eivät ole olleet vakavia. Vaikka tämän linjan 15 pikaraitiotien nopeus on suurempi kuin ”perinteisen” raitiovaunuliikenteen, näyttäisi siltä, että nopeudella ei kuitenkaan ole vaikutusta nyt tehtävässä tutkinnassa. Onnettomuudet ja vaaratilanteet näyttävät tapahtuneen niin sanotun hitaan nopeuden osuuksilla”, toteaa tutkinnanjohtaja Lasse Laatta.
”Aiemmassa teematutkinnassamme raideliikenteen ja muun liikenteen yhteensovittaminen nousi tutkinnan keskiöön. Nyt aloitetussa tutkinnassa pääpaino on enemmän inhimillisessä tekijässä eli niin sanotussa human factorissa ja kuljettajan toimintaa tukevissa ja valvovissa ratkaisuissa. Tarkastelemme muun muassa sitä, miten liikennejärjestelmä tukee ja auttaa kuljettajaa päätöksenteossa ja toiminnassa. Pikaraitiovaunussa voi yhdessä vaunussa olla jopa 200 matkustajaa, mikä on merkittävä määrä. Kuljettaja on kuitenkin lopulta melko yksin raitiovaunun – ja päätöksenteon sekä turvallisuuden kanssa”, lisää Laatta.
Turvallisuustutkinnassa katsotaan myös mahdollisen sääntelyn vaikutus käsillä olevaan onnettomuuteen. Raitioliikenteessä sääntely on melko nuorta, eikä esimerkiksi EU-sääntely ulotu raitiovaunuliikenteeseen asti. Turvallisuustutkinnan tarkoituksena on yleisen turvallisuuden parantaminen ja uusien onnettomuuksien ja vaaratilanteiden ennaltaehkäisy. Raitioliikenne kasvaa ja uusia linjoja rakennetaan koko ajan, joten yleisen turvallisuuden parantamisen ja onnettomuuksien ennalta ehkäisyn puitteissa Onnettomuustutkintakeskus tarkastelee myös mahdollisen sääntelyn vaikutusta onnettomuuksien syntyyn raideliikenteessä.
Turvallisuustutkinnassa ei puututa syyllisyys- ja vahingonkorvauskysymyksiin.
Turvallisuustutkinnan kesto on noin 9-12 kuukautta.
Lisätiedot:
Tutkinnanjohtaja Lasse Laatta, puh. 02951 50709
Julkaistu 17.12.2024