C5/2010M MS NAJADEN (FIN), kollision med Caland-bron i Rotterdam hamn, Nederländerna, den 2.6.2010
Det finska torrlastfartyget NAJADEN och biltransportfartyget PALMELA anmälde till trafikkontrollcentralen i sydvästra Holland (VMC-ZWN) som styr Caland-bron något efter kl. 20.00 den 2 juni 2010 att de önskade att bron skulle öppnas så att de skulle kunna segla från Brittanniehaven hamnbassäng mot Caland-kanalen. PALMELA gjorde anmälan om att passera först och efter henne NAJADEN. NAJADEN meddelade att hon ville utnyttja samma broöppning som PALMELA.
Det framkommer från de radarbilder som Rotterdam hamnförvaltning senare offentliggjorde att två flodbåtar passerade under brons fasta del då bron öppnades. Den ena av dessa flodbåtar, ALEXIA, körde i samma riktning som NAJADEN och PALMELA.
Under broöppningen övervakade brooperatörspraktikanten, som då tog hand om Caland-bron, trafiksituationen genom att bläddra kamerabilder som man kunde se via kontrollbordet. På basis av denna information drog brooperatörspraktikanten den slutsatsen att torrlastfartyget NAJADEN skulle passera under bron vid ett visst ögonblick. Med all sannolikhet tog brooperatörspraktikanten flodbåten ALEXIA, som seglade under brons fasta del, för NAJADEN. Brooperatörspraktikanten väntade tills ALEXIA hade passerat under bron och inledde stängningsproceduren som sänker Caland-brons rörliga del. I det ögonblicket anmälde NAJADEN via VHF-radiotelefon att hon inte ännu hade passerat under bron. Brooperatörspraktikanten tryckte på stoppknappen. Lyftbron stannade genom ett långsamt stopp ca 6 meter lägre än dess högsta position.
Ca kl. 20.42 meddelade NAJADEN att bron träffat fartyget. Den del av bron som lyfts/sänks hade träffat kommandobryggans tak och förstört nästan alla anordningar på taket och kapat av fartygets skorsten.
Olyckan hade all potential att bli förödande i fråga om säkerhet av människoliv, men man undgick personskador med nöd och näppe.
Olycksutredningscentralen erhöll utredningsmaterialet av den olycksutredning som gjordes i Holland. Orsakerna och bakgrundsfaktorerna till olyckan bestod av brooperatörspraktikantens bristfälliga skolning, otillräcklig övervakning och avsaknaden av en formell skolningsplan samt av att det inte fanns någon fjärrkontroll för snabbt nöd stop.
Olycksutredningscentralen rekommenderar för VMC-ZWN att man på kontrollcentralerna för fjärrstyrda broar bör ta i bruk, vid sidan av videouppföljning, en realtid AIS-baserad radarbild av hamnområdet. Rekommenderas också för VMC-ZWN att de skulle undersöka synligheten av fartygstrafiken genom att ta i beaktande placeringen av kameror och ergonomin i användningen av kamerabilder samt utföra möjliga förbättringar. Därtill rekommenderas för VMC-ZWN att en klar procedurbestämmelse över broöppningen och slutanmälan efter att bron har passerats bör skapas. Olycksutredningscentralen rekommenderar för Rijkwaterstaat att identifiering av fartygstyper, målen och ansvarsområden inkluderas i praktikanternas samt övervakarnas utbildningsprogram och att de skulle utgöra en del av Rijkwaterstaats säkerhetsledningssystem.
C5/2010M Rapport (pdf, 0.51 Mt)
Publicerad 13.10.2010