C4/2010M M/S IDA 1 (FIN), grundstötning och sjunkande i Kvarken den 17 augusti 2010

M/S IDA 1 avgick den 17 augusti 2010 från Fjärdskär i Korsholm på en turistresa till Mickelsörarna med 20 passagerare, befälhavaren, däcksmannen och två hundar ombord. Efter kursändringen till Uddskärs farled i full fart stötte fartyget på en sten. Stenen var passligt under vattenytan så att skrovet gled över den och endast Volvo Penta IPS- drev på högra sidan stöttade stenen. Drevet vred och öppnade med detsamma ett stort hål i botten vid drevets genomföring samt söndrade akterspegeln. Maskinrummet blev snabbt full av vatten varefter vatten började flöda långsamt genom skottet och dörren mellan maskinrummet och passagerarutrymmena till passagerarutrymmena. Fartygets akter sjönk snabbt under vatten och inom en dryg halv timme träffade sjöbotten, men fören blev ovanför vattenytan. Detta gav tillräckligt tid för evakueringen.

En liknande olycka inträffade i maj samma år då en motorbåt av typ Jeanneau Prestige 42S tillverkad av glasfiberarmerad plast körde över en grund med följd att dess två Volvo Penta IPS-drev stöttade stenen . Det fanns två Volvo Penta IPS-drivanordningar i bägge olycksbåtarna. Eftersom ingen av de tre drivanordningar som träffade en sten brast på det säkra sätt som tillverkaren definierat, beslöt man att utföra en gemensam undersökning av de faktorer som hänför sig till IPS-drivanordningars struktur i samband med de båda utredningarna. Man upptäckte problem i funktionen av drivanordningens pyramidprincip samt i integreringen av drivanordningen och skrovet.

Olyckan hade ögonvittnats och två privatbåtar anlände redan inom ca 10 minuter till olycksplatsen och på fördäcket samlade passagerarna, manskapet och hundarna evakuerades. Sjöbevakningens första patrullbåt hann till fartyget ca 20 minuter senare, endast ca 10 minuter innan aktern sjönk och en större patrullbåt 10 minuter efter den första, just vid slutskede av akterns sjunkning. Det utkom endast lindriga personskador, men fartyget skadades allvarligt. Varken miljöskador eller oljeläckor förekom vid grundstötningen.

Drevets rigg bröt inte av såsom Volvo Penta hade planerat. Fartygets skrov var av aluminium. Skrovet hade förlängts en gång on akterns konstruktion hade ändrats på nytt då det ursprungliga vattenjetframdrivningssystemet byttes till IPS-framdrivninssystemet. Skrovets konstruktion omkring drevets genomföring efter ändringsarbetena hade blivit svagare än i några Volvo Pentas dåtida ritningar. Krav av Volvo Penta för skrovets konstuktion i IDA 1 blev oklara i undersökningen.

Grundstötningens orsak är befälhavarens momentariska förlust av situationsmedvetenheten under vändningens gång och strax efter denna. Han hade deltagit i diskussionen som var i gång mellan passagerarna.

Olycksutredningscentralen rekommenderar att Trafiksäkerhetsverket kräver på små passagerarfartyg att man skall eliminera passagerarnas möjlighet att diskutera med föraren med en skärm eller dylik. Till passagerarna måste klargöras särskilt att samtalet med föraren är förbjudet under färden. Dessutom rekommenderas att man skall ha räddningsövningar med jämna mellanrum samt att ett ändamålsänligt kvalitetsledningssystem krävs på alla fartyg i passagerartrafik, inklusive små fartyg i säsongartad trafik. Tillverkaren av Volvo Penta IPS -framdrivningssystemet rekommenderas granska pyramidprincipens funktion, krav till skrovets konstruktion och fästning av drevet till skrovet samt påminna köparna av IPS-systemet att man vid drevets fästning till fartygets skrov noggrant måste efterfölja tillverkarens instruktioner.

C4/2010M Rapport (pdf, 6.06 Mt)

Publicerad 26.10.2012