C1/2007M M/S KRISTINA REGINA och pråm CARRIER 5, sammanstötningen på Danmarks territorialvatten i Kadetrenden den 29.5.2007
Det finländska passagerarfartyget KRISTINA REGINA var på väg från Amsterdam i Holland, till Helsingfors i Finland. I dålig sikt 29.5.2007 sammanstötte hon mellan Danmark och Tyskland med den svenska pråmen CARRIER 5, som bogserades av bogserbåten PIONEER.
PIONEER seglade under Komorisk flagg.
Personskador undveks, och KRISTINA REGINA fick inte heller betydande skador. Däremot förlorade pråmen PIONEER en del av timmerlasten och fick betydande skador på sitt skrov, vilka senare reparerades på varv.
KRISTINA REGINA hade vid tidpunkten för olyckan två radaranläggningar i bruk, den ena med en 6 sjömils och den andra med 3 sjömils skala. På grund av sjöklutter kunde närområdets radarmål inte hållas under ARPA -uppföljning. KRISTINA REGINA har en AIS -sändare och -mottagare och dess visning är belägen på kommandobryggan invid radarna. KRISTINA REGINAs VHF-anordningar samt mistsignalanordning var i fungerande skick samt i bruk vid tidpunkten för olyckan. Fartygets navigeringsljus var i fungerande skick vid tidpunkten för olyckan.
Bogserbåten PIONEER hade en radar i bruk och vaktchefen använde varierande olika skalor mellan 3 och 12 sjömil. Den andra radarn var i olag vid tidpunkten för olyckan. PIONEER hade inte någon AIS -anläggning, eftersom fartygets storlek var under 300 BRT. Mistsignalanordningen var i olag. Fartygets VHF och navigeringsljus var i fungerande skick vid tidpunkten för olyckan.
På ingetdera fartyget kallades befälhavaren till kommandobryggan, fastän sikten var dålig.
Då KRISTINA REGINA hade anlänt till Helsingfors, framgick det att fartygets anordning för registrering av fartygets resedata, VDR, inte hade registrerat några loggdata efter 16.12.2006.
Vid undersökningen erhölls hjälp från myndigheterna för undersökning av sjöolyckor i Sverige, Danmark, Tyskland och Britannien.
Bogserbåts-pråmkombinationen hade ingen AIS -anläggning, upptäckten av kombinationen grundade sig endast på radareko eller visuell observation. Enligt bestämmelsen ska ett fartyg, som är större än 300 brutto, ha en AIS -anläggning. Kravet gäller dock inte en pråmkombination, endast fartyg. Då bogserbåten till sin storlek är under 300 brutto, behöver pråmen inte utrustas med AIS-anläggning, fastän kombinationens storlek vore tio gånger större med hänsyn till det som krävs. Då bestämmelsen har skapats har det skett en lapsus. Man hade inte kännedom om att dylika kombinationer kan vara dåliga radarmål.
Utredarna rekommenderar att Sjöfartsverket vidtar åtgärder, genom vilka AIS-kravet skulle gälla alla fartygskombinationer över 300 brutto.
C1/2007M Rapport (pdf, 1.24 Mt)
Publicerad 29.5.2007